Hakukoneoptimointi

Jos yritystä ei löydy Googlesta tai Yandexista, niin onko sitä olemassakaan?Hakukoneoptimointi on näkyvyyden näkökulmasta välttämätön toimenpide.

Se, kuinka korkealle sivusto nousee hakutulosten joukossa — on moneen asian ja toimenpiteen summa. Ensimmäiset konkreettiset tulokset näkyvät yleensä 3 — 6 kk päästä ja riippuvat siitä, kuinka aktiivisesti optimointi- ja päivitystoimintaa on viety eteenpäin.

Lyhyellä aikavälillä hakukoneoptimointi ei tuo sivustolle merkittävää liikennettä. Ja jos yrityksesi tavoitteena on saada mahdollisimman laaja kattavuus per heti, on järkevämpää tarttua taktisempiin digitaalisen mainonnan työkaluihin, esim. displaymainontaan, hakukonemainontaan (SEM) tai sosiaalisen median tarjoamiin mainontatyökaluihin.

Hakukoneoptimointi kannattaa ja pitkällä aikavälillä voi nostaa merkittävästi sivustosi kävijäliikennettä. Se vaatii kuitenkin koko tiimiltä tiettyjen perussääntöjen noudattamista, jatkuvaa ja laadukasta sisällöntuotantoa sekä verkkosivuston teknisen puolen parannuksia.

Zero position -tulokset

Sijoittuminen hakutulosten 1. sijalle ei olekaan enää välttämättä se halutuin tavoite. Googlen uusi hakutoiminto tuo tulosteen kärkeen ns. nopeat vastaukset, jotka tunnetaan myös nimellä Zero position -tulokset. Nopeat tulokset näkyvät käyttäjille listana tai taulukkona. Parasta niissä on se, että sivusi voi päästää hakutulosten kärkeen sivuston reittauksesta huolimatta — kunhan noudatat tiettyjä sääntöjä ja lainalaisuuksia.   

Hakusana-analyysi

Haluatko tietää, miten potentiaaliset asiakkaat etsivät kaltaisiasi yrityksiä ja mitä avainsanoja kilpailijasi käyttävät? Hakusana-analyysin avulla parannat kotisivusi näkyvyyttä mm. hyödyntämällä suosituimpia avainsanoja sisältöjen, meta- ja alt-kuvausten laatimisessa.

SEO-auditointi

SEO-auditointi auttaa ymmärtämään, mitkä hakukonenäkyvyyden näkökulmasta tärkeät asiat ovat vialla. Analyysi ottaa kantaa niin teknisen puolen puitteisiin, kuin sisältöihin. Esim. sen avulla saat selville, kuinka sujuvaa on verkkosivustosi koodi, millä sivuilla tarvitaan lisää tekstimassaa ja missä kohtaa sivustoa puuttuvat tärkeät hakusanat ja kuvien kuvaustekstit.

Perusoptimointi

Perusoptimoinnilla sivustosi löytyy helposti yrityksen omalla nimellä ja myös tietyillä hakusanoilla. Perusoptimointi kannattaa aina tehdä uuden sivuston julkaisun yhteydessä — näin varmistat, että asiakkaasi löytävät perille. Perusoptimointi ei ole toimenpiteenä raskas ja sen toteuttamisessa hyödynnetään laajasti hakusana-analyysin tuloksia.

SEO-optimointi jatkuvana toimenpiteenä

Jatkuvana toimenpiteenä optimointi tarkoittaa sivuston kehittämistä kolmella eri rintamaalla, jotka ovat: teknisen puolen kehittämistä hyödyntämällä SEO-auditoinnin työkaluja, sisältöjen päivittämistä sekä jatkuvaa sisällöntuotantoa.

Kysyttävää?
Lähetä viesti tai
jätä soittopyyntö