Kriisit ovat täynnä haasteita. Haasteista huolimatta ne toimivat usein myös luovuuden katalysaattorina. Lahden seutu – Lahti Region Oy:n (Visit Lahti) syksyllä 2020 lanseeraama Etätyön uudet maisemat -kampanja on hyvä esimerkki tästä.
Kriisit ovat täynnä haasteita. Haasteista huolimatta ne toimivat usein myös luovuuden katalysaattorina. Lahden seutu – Lahti Region Oy:n (Visit Lahti) syksyllä 2020 lanseeraama Etätyön uudet maisemat -kampanja on hyvä esimerkki tästä.
Kuukaudesta toiseen jatkuvan etätyön tuomat haasteet ovat tulleet hyvin tutuksi toimistotyötä tekeville. Henkinen kuormitus joutuu äärirajoille, kun työ ja arki sekoittuvat kotioloissa ja liikkumisrajoitukset karsivat mahdollisuuksiamme monipuoliseen vapaa-ajan viettoon. Pandemian myötä luonnosta on tullut meille entistä läheisempi, sillä pienikin metsälenkki tai luontoelämys piristävät ja tuovat kivaa vaihtelua arkeen.
Saimme Visit Lahdelta yksilöidyn toimeksiannon, jossa tarve piristää etätyöarkeamme yhdistettiin taitavasti tarpeeseen matkailuyritysten kysynnän elvyttämiseksi. Kampanjan idea yksinkertaisuudessaan oli houkutella pääkaupunkiseudun asukkaat etätöihin Lahden seudulle tarjoamalla heille tähän tarkoitukseen sopivia paketteja paikallisilta matkailuyrittäjiltä. Niistä ensisijaisesti nousivat esiin mökki- ja hotellimajoitukset sekä erilaiset elämyksiä ja liikuntamahdollisuuksia tarjoavat toimijat.
— Saimme asiakkaalta alustavasti mietityn kampanjaidean, josta oli helppo ottaa kopin, — kertoo asiakkuudesta vastaava Mait Lukka. — Tämä kampanjalähtö on hyvä esimerkki siitä, kuinka ratkaisukeskeisellä ajattelutavalla, luovuudella ja ketteryydellä voi löytää keinoja vaikeaan markkinatilanteeseen.
Saimme tehtäväksemme suunnitella kampanjan viestit ja visuaaliset ratkaisut sekä tuottaa tarvittavat materiaalit digi- ja somemainonnan tarpeisiin. Tuotannossa käytettiin aiemmin syksyllä tuotettuja kuvia, joissa jo ennakoitiin tulevaa kampanjaa.
Toimenpiteet käynnistettiin usealla eri alustalla varmistaakseen kampanjalle mahdollisimman laajan peiton. Somessa panokset keskitettiin mm. Facebookkiin, LinkedIniin ja Twitteriin. Liikennettä ohjattiin kampanjan laskeutumissivulle, jossa loppuasiakkaalle esitettiin erilaisia majoituspaketteja ja elämyksiä.
”Alkaako etätyö kotinurkissa uuvuttaa? Siirrä arkesi ja läppärisi hetkeksi vuokramökille mahtavien maisemien äärelle järven rannalle tai hotellipalveluiden ääreen” kuuluu kampanjan viesti, joka on edelleen ajankohtainen keskellä koronakevättä 2021.
Kampanjasivustoon voi tutustua tarkemmin täällä.
Elämykset ovat tärkeä osa nykypäivän kokousmatkailua. Siksi kuvausten lähtökohtana oli nostaa Lahden seudun erottuva ja mielikuvia ruokkiva luonto ja ympäristö.
— Lakeland Finland -teema on tärkeä osa Visit Lahden matkailustrategiaa. Siksi vesi, sen läsnäolo ja läheisyys ohjasivat meidän tekemistä ja kuvien suunnittelua, — kertoo luovasta toteutuksesta vastannut Artur Kukov.
Kuvaukset toteutettiin Iitissä Yli-Kaitalan tilalla ja sen ympäristössä. Tuotantokulujen minimoimiseksi paikalla oli kaksi kuvaustarvettamme vastaavaa kuvaustiimiä. Järjestely mahdollisti, että näin pystyimme tuottamaan rinnakkain moneen käyttötarkoitukseen sopivaa materiaalia ja samalla pitämään tuotantokulut optimaalisina.
— Aina kuin on mahdollista yritämme optimoida tuotannot niin, ettei asiakkaalle syntyisi ylimääräisiä kustannuksia, varmistamme kuitenkin aina, että kuvauksiin varattua aikaa on riitävästi ja valitsemamme tuotantotiimi pystyy suoriutumaan tehtävästä, — kertoo kuvausten tuottaja Pia Nordström.