SimplyCow sovelluksen ilmeen ja ulkoasun suunnittelu

Asiakas
Mtech Digital Solutions
Projektihallinta
Mait Lukka
Työt
Brändiuudistus
UX/UI
Verkkosivut

Mtech on kansainvälisesti tunnettu suomalainen digitaalisia ratkaisuja tarjoava yritys, jonka erikoisosaaminen liittyy maatalouteen ja eläintenhoitoon. Mtechin SimplyCow -mobiilisovellus on helppokäyttöinen ja monipuolinen karjanhoito- ja eläinten tallennusväline.

Lue lisää projektista

Mtech on kansainvälisesti tunnettu suomalainen digitaalisia ratkaisuja tarjoava yritys, jonka erikoisosaaminen liittyy maatalouteen ja eläintenhoitoon. Mtechin SimplyCow -mobiilisovellus on helppokäyttöinen ja monipuolinen karjanhoito- ja eläinten tallennusväline.

Quba on kehittänyt SimplyCow :lle visuaalisen ilmeen sekä sovelluksen käyttöliittymän ulkoasun, mukaan lukien graafisen ohjeen sekä käyttöliittymän ”työkalupakin” (UI Kit). Uusi brändi-identiteetti koostuu kattavasta visuaalisten materiaalien kokonaisuudesta, johon mm. sisältyy sovelluksen tunnus, typografia, ikonografia sekä väripaletti.

Teimme tiivistä yhteistyötä Mtechin johtavan asiantuntijan Juho Kyyntäjän ja hänen tiiminsä kanssa. Lähdimme edistämään kokonaisuutta visuaalisen ilmeen suunnittelusta. Asiakkaan toiveena oli, että tunnuksessa ei saisi näkyä lehmää. Ei ainakaan konkreettisesti eläintä esittävänä kuvana tai symbolina.

Tunnuksen idea

Otimme tunnuksen idean pohjaksi lehmän turkista tutun kuvion, johon lisättiin nousutrendissä olevan diagrammin. Näin syntyi helposti tunnistettava visuaalinen kokonaisuus, joka tuo mieleen kasvua ja vaurautta. Tunnukset pyöristetyt muodot luovat mielikuvan helposti lähestyttävästä ja käyttäjäystävällisestä tuotteesta.

Mtechin kilpailijat tyypillisesti käyttävät kehittämissään tuotteissaan eläimiä esittäviä kuvakkeita. SimplyCow:n uusi logo kiertää hienovaraisesti tämän sapluunan ja tuo mielikuvan eläintenhoidosta abstraktisemmalla tasolla. Mutta silti tunnistettavana.

Logon tekstiosassa on hyödynnetty Sans Serif tyyppistä kirjasinta, joka tuo koko tunnukselle modernin ulkonäön. Käytimme tähän tarkoitukseen Indian Type Foundry ja Jonny Pinhorn kehittämää Poppins -fonttia.

Sovelluksen UX / UI -suunnittelu

Sovelluksen UX / UI -suunnittelu kävi läpi useita kehitysvaiheita, joista ensimmäisenä oli laajan ja monia potentiaalisen asiakkaan tarpeita huomioivan polun suunnittelu. Tähän tarkoitukseen käytimme Miroa. Miro on monipuolinen alusta, joka mahdollista eri tiimin jäsenten samanaikaisen työskentelyn verkon välityksellä. Sovellus sopii erinomaisesti mm. prosessien ja kampanjoiden suunnitteluun sekä work shoppien järjestelyyn.

Seuraavaksi loimme sovelluksen prototyypin käyttäen Adobe XD :ta. Näin asiakas pääsi testaamaan uutta visuaalisuutta simuloidussa ympäristössä käyttäen omia älypuhelimia. Valmiiksi luodut ”käsikirjoitukset”, joita tiimin jäsenet kävivät läpi, auttoivat paikallistamaan parannusta vaativia kehityskohteita.

Yhtenä suunnittelulähtökohtana oli se, että sovelluksen ulkoasu on toisaalta helposti lähestyttävä ja toisaalta ammattimainen. Käytimme pohjavärinä vaaleita sävyjä, jotta kontrasti tärkeiden elementtien kanssa olisi mahdollisimman korkea. Selkeät ja kontrastoivat ikonit ovat suunniteltu vaivatonta luettavuutta ja tunnistettavuutta silmällä pitäen.

Sovelluksen fonttina on käytetty Roboto -kirjasinta, joka on suunniteltu nimenomaan sovelluksia varten. Poppins -fontin käyttöä on jatkettu logon lisäksi koskemaan sovelluksen avainlukuja.

Asiakas

Mtech Digital Solutions

Projektihallinta

Mait Lukka

UX/UI

Slava Solovyev

Creatives

Artur Kukov, Slava Solovyev

Palaa portfolio näkymään
No items found.
No items found.
No items found.
No items found.
No items found.
No items found.
No items found.

Muut caset