Journal

Miksi verkkosivuston latausnopeudella on niin suuri merkitys?

Kirjoittaja
Mait Lukka
Luku aika
5 min

Miksi verkkosivuston latausnopeudella on niin suuri merkitys? Mietitään kysymystä nykypäivän verkkokäyttäjän näkökulmasta. Siis käyttäjän, jolla on aina kiire. Miten hän toimii, kun sivun latauksessa kestää? Todennäköisesti palaa kärsimättömästi takaisin hakutuloksiin ja jatkaa seuraavaan hakutulokseen.  

Sivuston nopeus on paitsi avain sähköisen kaupankäynnin menestykseen, myös ihan konkreettinen tekninen tekijä, joka vaikuttaa Googlen ranking-sijoitukseen – Google priorisoi sivustoja, jotka latautuvat nopeasti. Toisin sanoen, sivuston nopeus tarjoaa omistajilleen etulyöntiaseman suhteessa niihin verkkopalveluihin, joiden latauksessa kestää.

Näin asiaa kommentoidaan Google Search Central -blogissa:

“You may have heard that here at Google we're obsessed with speed, in our products and on the web. As part of that effort, today we're including a new signal in our search ranking algorithms: site speed. Site speed reflects how quickly a website responds to web requests.”

Googlen tutkimukset osoittavat, että jopa puolen sekunnin viivästys voi pitkällä aikavälillä johtaa negatiivisiin tuloksiin. Mielenkiintoista on sekin, että sivuston nopeus vaikuttaa välillisesti myös käyttäjien halukkuuteen ylipäätään tehdä hakuja verkossa. Laajassa mittakaavassa sivustojen nopeudella on siis suora vaikutus Googlen omaan bisnekseen. Ja tämä on enemmän kuin painava syy suosia nopeita verkkosivuja.

Parempi konversio

Nopeasti latautuvilla sivustoilla on tutkitusti parempi konversio ja pienempi välitön poistuminen. Googlen tutkimusten mukaan nopeuden parantaminen vain yhdellä sekunnilla voi lisätä sivuston konversiota jopa 27 prosenttiyksiköllä. Ja kun otetaan huomioon, että yli 70% käyttäjistä tulevat mobiililaitteista, voi yhden sekunnin muutoksella olla valtava merkitys kokonaismyyntien / liidien näkökulmasta.

Lojaalisuus ja uusintaostokset

Vanha totuus on, että on halvempaa saada olemassa oleva asiakas tekemään uusintaostos kuin löytää uusi asiakas. Sivuston nopeudella on tästä näkökulmasta erittäin tärkeä rooli. Skilled tutkimuksen mukaan 79% asiakkaista palaavat pienemmällä todennäköisyydellä sellaiseen verkkokauppaan, jonka nopeus on koettu matalaksi.

Miten arvioida kotisivun nopeutta itsenäisesti?

Siirry Googlen tarjoamaan maksuttomaan PageSpeed Insights -palveluun ja syötä kotisivusi url-osoite hakukenttään. Lähtökohtana on, että sivun latausnopeuden on oltava alle kolme sekuntia. Jos luku on korkeampi, näkyy se raportissa punaisena.

PageSpeed Insights -palvelun kotisivun nopeuden testi
PageSpeed Insights -palvelun näkymä

Vaihtamalla Mobiili ja Tietokone -välilehtien välillä näet lisäksi sivuston tehokkuuden prosentteina ilmaistuna niin mobiili- kuin desktop-ympäristössä. Kun sivun tehokkuus on alle 50%, näkyy se punaisena. Kun tehokkuus on 50 - 89% välillä, muuttuu diagrammi keltaiseksi. Vihreälle alueelle päästään kun sivuston tehokkuus on yli 90%.

Webflow - nopea ja käyttäjäystävällinen

Aiemmin julkaistussa artikkelissamme kerroimme 5 syytä miksi valita julkaisualustaksi Webflow. Yksi alustan ylivoimaisista eduista on juurikin sen nopeus, joka perustuu CDN (Content Delivery Network) -palvelinverkoston käyttöön. Verkosto hyödyntää Amazonin ympäri maailmaa sijoitettuja palvelimia ja on todistetusti maailman nopein.  

Kun asiakas lyö osoiteriviin halutun sivuston url-osoitteen, siirtyy verkosto käyttämään sitä palvelinta, joka on lähempänä käyttäjän sijaintia. Näin sivuston latausnopeus pysyy aina korkeana loppukäyttäjän tämänhetkisestä lokaatiosta huolimatta.  

Näin syntyy moderni, näyttävä ja nopeasti latautuva kotisivu

Lue lisää siitä, miten kotisivuja tehdään meillä Qubassa. Tai pyydä veloitukseton hinta-arvio nykyisen verkkosivuston päivityksestä.

Photo: Justinas Teselis via Unsplash