Journal

Hyvä matkailukohteen kuvaus - 4 asiaa, jotka on syytä huomioida

Kirjoittaja
Mait Lukka
Luku aika
9 min

Omatoiminen matkustaminen tietää syvää perehtymistä kohteeseen ja asioiden selvittelyä etukäteen. Asiakkaan matkasuunnittelun helpottaminen matkan alkupäässä vaikuttaa kohteen arviointiin matkan loppuvaiheessa. Toisin sanoen, kiinnostavaa, objektiivista ja ajankohtaista suunnittelua helpottavaa sisältöä pidetään tärkeänä, mikä puolestaan vaikuttaa asiakkaiden verkkoon jättämiin arvosteluihin.

“Tourists’ satisfaction with tourist destination online content (TDOC), such as the quality of online information on tourism deals and its accessibility on the internet, may help shape their positive emotions, such as happiness, brand loyalty, and intentions to visit a tourist destination and to spread positive electronic word-of-mouth (eWOM)”, todetaan Frontiersinin tutkimuksessa.

Koli © Artur Kukov

Tripadvisorin mukaan 87% käyttäjän kohdalla halu jakaa positiivinen kokemus toimii merkittävimpänä motiivina palautteen jättämiselle. Laadukkaat TDOC -sisällöt ovat tärkeä osa matkan onnistumista ja siksi niillä on myös roolinsa suosittelujen ja palautteiden näkökulmasta.

Onnistunut matka näkyy mitä todennäköisemmin hyvänä arvosana Tripadvisorissa, Google Mapsissa, Facebook -sivulla, Bookingissa tai muilla alustoilla. Tripadvisorin mukaan 72% palvelun käyttäjistä tutustuvat muiden ihmisten palautteisiin ennen kuin tekevät lopullisen päätöksen. Hyvällä sisällöllä on toisin sanoen merkitystä sekä matkan että destinaatiomarkkinoinnin kaikissa vaiheissa.

Itsestäänselvyyksiä ei ole

Kun kyse on ulkopaikkakuntalaisesta itsestäänselvyyksiä ei ole. Matkustimme tänä kesänä Sveitsin Zermattiin. Kun oltiin jo aivan kaupungin keskustassa selvisi, että koko paikka on autoton. Bookingin kohteen kuvauksessa oli merkintä, että hotellilla on omat parkkipaikat ja kun ajettiin kieltomerkin ohi muiden (paikallisten) moottoriajoneuvojen seassa ei käynyt mielessäkään, että Zermattiin ei saa tulla autolla. Kielto ei koske paikallisia.

Trümmelbach, Sveitsi © Artur Kukov

Onneksi päästiin ulos ilman sakkoja vaikka paikallisten raivo oli suunnaton. Jälkeenpäin selvisi, että auton piti jättää maksulliselle parkkipaikalle 20 kilometrin päähän ja tulla perille asti paikallisjunalla. Toki aina voi sanoa, että olipa oma vika, kun ei osannut ottaa selvää. Näin on, oma vika. Asiakas on aina väärässä.

Matterhorn - Zermattin tärkein vetovoimatekijä © Artur Kukov

Todellisuudessa kyse on vaan sen verran itsestäänselvästä asiasta, että paikallinen matkailumarkkinoinnin väki ei ilmeisesti ole hoksannut tuomaan asiaa selvästi matkailijoille tarkoitetuilla Zermattin virallisilla verkkosivuilla.

Yhtä lailla ulkomaalaisille voi olla yllätys että Suomessa saa juoda hanavettä, lossit ovat ilmaisia, bussiin noustaan etuovesta ja lipun pitää olla maksettuna ennen metron liukuportaiden edessä kulkevaa keltaista viivaa.

Jokainen yksityiskohta on tärkeä.

Saapumisohjeet ja parkkipaikat

Niinkin yksinkertainen asia kuin parkkipaikan osoite puuttuu yllättävän usein kohteen kuvauksesta. Vaikka paikka olisi tiedossa, siihen on vaikea päästä ilman pysäköinnin tarkkaa sijaintia.

Lauterbrunnen, Svetsi, kuva Prohelsinki, Artur Kukov
Lauterbrunnen © Artur Kukov

Esimerkkiä ei edes tarvitse hakea kaukaa. Moni verkon käyttäjä aloittaa Kirkkonummessa sijaitsevan Högbergetin luolan tarinansa nimenomaan parkkipaikkaan liittyvistä haasteista. Parkkipaikalta lähtee ainoa merkitty polku, mutta jos olet lähtökohtaisesti väärällä pysäköintialueella sinun on mahdotonta löytää perille. Pahimmassa tapauksessa saat niskoillesi viereisen ratsutilan omistajan suorasanaiset tervehdykset.

Högbergetin luola © Artur Kukov

Kuvitellaan tilanne ulkomaalaisen näkökulmasta. Vaikuttaisiko vastaava tilanne onnistuneelta kokemukselta? Tuskin. Kyse on yksittäisestä esimerkistä, mutta näitä paikkoja on jokaisella seutukunnalla kymmenittäin ja voit helposti palauttaa mielessä ainakin yhden jos toisen esimerkin. Omalta paikkakunnaltani voi nimetä esimerkiksi Vuosaarenhuipun parkkipaikan ja Mustanvuoren luolat.

Kun porukka onnistuu eksymään kauppakeskuksissa ja kokee niitä sekavaksi ja sokkeloiseksi, niin mitä voi tapahtua avarassa luonnossa?

Mont Blanc, Chamonix © Artur Kukov

Tänä kesänä tutustuin erään kohteen kuvaukseen joka alkoi näin: “From the car park, cross the bridge over the Dora taking the farm road”. Kuvaus löytyy täältä. Valittiin loppujen lopuksi toinen retkikohde, koska kuvauksesta puuttui kokonaan tieto siitä, missä kyseinen parkkipaikka sijaitsee ja miten siihen pääse.

Muista lisätä parkkipaikan tarkka osoite ja/tai koordinaatit. Kerro, jos pysäköinti on maksullinen unohtamatta hyväksytyt maksuvälineet.  

Navigaattori ei aina toimi

Olen monesti ollut tilanteessa, jossa navigaattori vie perille lyhintä mahdollista reittiä hyödyntäen yksityisiä teitä, pururatoja, syrjäisiä polkuja tai suorastaan vaarallisia tieosuuksia. Näitä tilanteita voisi helposti välttää lisäämällä kohteen sivulle tarkat ajo-ohjeet tai paikkakoordinaatit.

Julma-Ölkky © Artur Kukov

On myös tilanteita, joissa navigaattori ei toimi puuttuvan kentän tai sateliittiyhteydenvuoksi. Näistä on hyvä kertoa ennakkoon, varsinkin jos ongelma on paikkakunnalla yleinen. Lappi ja Pohjois-Suomi yleisesti ottaen ovat täynnä vastaavia paikkoja. Näin matkailija osaa varautua tilanteeseen tulostamalla ajo-ohjeet tai hankkimalla kartan.

Jotkut lokaatiot eivät taas ole saavutettavissa tiettyinä vuodenaikoina. Niistäkin on hyvä kertoa etukäteen. Esimerkkinä tästä monet Alppien patikointireitit sekä Suomen luontokohteet.

Kummakivi Ruokolahdella © Artur Kukov

Kävimme pari vuotta sitten pääsiäisenä ihmettelemässä Ruokolahden Kummakiveä. Enpä osannut arvata että lämpimistä kelistä huolimatta metsä oli täynnä lunta. Moni paikalle saapunut on juuttunut kiinni hankeen yrittäessään kääntyä kapealla lumisella tiellä. Itse jouduin peruuttamaan rinnettä ylös noin 700 metriä. Sen verran voi sanoa, että kokemuksena se ei ollut todellakaan kivaa. Ja huom! Olen käynyt paikalla aiemmin kesällä eikä tullut mieleenkään että tiet voivat olla keväällä näin huonossa kunnossa.

Kerro tarkat ajo-ohjeet ja tuo selkeästi esille mahdolliset kenttään liittyvät ongelmat. Jos paikalle ei pääse muuten kuin tarkkaan rajattuna ajankohtana, muista kertoa se.

Lisämyyntiä ja uusia kumppanuuksia

Viimeisenä mutta ei vähäpätöisempänä. Kerro lähellä sijaitsevista muista huomion arvoisista kohteista ja palveluista. Ihmiset rakastavan reittejä jo pelkästään sen takia, että saavat hoidettua “monta kärpästä yhdellä iskulla”.

Matterhorn © Artur Kukov

Yhden tai useamman vetonaulan ympärille suunniteltu reitti on myös helpompi markkinoida. “Viiden alppijärven reitti” kuulostaa jo ajatuksena huomattavasti houkuttelevammalta kuin pelkkä Stellisee -patikkaretki.  

Reitin alku-, keski- ja/tai loppupäähän voi lisätä paikallisten yrittäjien muita palveluita, olivat kyseessä kahvila- tai ravintolapalvelut, museot, saunat tai mönkijäsafarit. Mikä voi olla mukavampaa kuin juoda pullakahvit tai nauttia lounasta pitkän kierroksen päätteeksi? Näitähän ihmiset joka tapauksessa alkavat googlata kun pääsevät retken päätteeksi autolle. Niin eikö olisi fiksumpaa heti tarjota sopiva ratkaisu paikallisten suosimasta paikasta.

Grand Balcon Sud, Chamonix © Artur Kukov

Yhdistämällä useampi eri kohde keskenään saat samalla istuntojen pituudet korkeammaksi ja välittömän poistumisen pienemmälle. On ymmärrettävä, että omat resurssit eivät välttämättä aina riittää. Silloin kannattaa ehdottomasti hyödyntää ulkopuolisten tahojen apua, olivat ne sitten paikalliset vaikuttajat, yhteisöt, matkailuorganisaatiot tai kumppaniyritykset.

Suunnittele reittejä ja myy omia sekä kumppaneiden tuotteita sijoittamalla ne reitin eri vaiheisiin.

Karhunkierros © Artur Kukov

Summa summarum

Tämän jutun ideana oli se, että ympärillämme on paljon hienoja kohteita, joihin suurin osa ihmisistä eivät löydä puuttuvien sisältöjen takia. Tekemällä asiat helposti omassa päässä voi vaikuttaa siihen, että tyytyväiset matkailijat jakavat mielellään tarinoita ystävien keskuudessa sekä verkossa, mikä taas tietää lisää uusia tyytyväisiä asiakkaita.

Kerro, jos voimme olla avuksi

Autamme mielellämme suunnittelemaan toimivan reitin tai sisältökalenterin. Tai sparraamme niiden tekemisessä. Kysyminen ei maksa mitään.