Journal

Matkailutulojen kasvua Virosta ja Baltian maista?

Kirjoittaja
Mait Lukka
Luku aika
5 min

Venäjän matkailun tulevaisuus on paksun sumun peitossa eikä Venäjän markkinoinnin strategioille ole näköpiirissä käyttöä. Tilanne ei kuitenkaan ole niin synkkää, kun voi kuvitella ja helpotusta voi löytyä yllättävänkin läheltä.


Vuoden 2022 alussa näytti vielä siltä, että viimeistään kesän mennessä matkailuliikenne Suomen ja Venäjän välillä jälleen vapautuu ja yli kaksi vuotta kestänyt matkailualan kamppailu koronan tuomien taloudellisten haasteiden kanssa vihdoin helpottuu. Toisin kävi.

Jos yrityksesi hakee kasvua kansainvälisestä matkailusta, helpotusta voi hyvinkin löytyä Viron ja Baltian markkinoilta.

Ne suomalaiset brändit, jotka ovat oivaltaneet näiden markkinoiden tarjoamat mahdollisuudet ja systemaattisesti panostaneet näkyvyyteen Virossa ja muualla Baltiassa, ovat myös nauttineet markkinointipanostusten kantamista hedelmistä. Esimerkkinä tästä Linnanmäki.

Sijaintimme, luotettavuus, lyhyet ja helpot liikenneyhteydet ovat niitä valtteja, jotka antavat suomalaisille matkailuyrityksille mahdollisuuden rakentaa taktisia toimenpiteitä kustannustehokkaasti ja nopealla varoitusajalla.

Edulliset mediaostot, monipuoliset mediaratkaisut sekä tutut digitaaliset kanavat kannustavat kokeilemaan uusia markkinoita - pienellä riskillä ja kustannustehokkaasti.

Suomalainen luonto, erikoiskohteet ja tapahtumat ovat tärkeimpiä syitä tulla Suomeen. Luonnon ihmeiden ihastelijoille Suomi tarjoaa uskomattoman laajan kirjon kohteita Helsingistä Lappiin. Puhumattakaan kulttuurin, taiteen, kalastuksen, mökkeilyn, urheilun tai historian ystävistä.

Ongelmana on vain se, että näistä upeista mahdollisuuksista ei kerrota riittävästi virolaisille tai latvialaisille kuluttajille - varsinkaan heidän omalla kielellä.

Yksityismatkailun lisäksi muita kohderyhmiä ovat esimerkiksi koulut, urheilu- ja kulttuuriseurat sekä liikematkailu. Esim. Virosta katsottuna lähimmät huvipuistot sijaitsevat Suomessa, niin myös suomalaiset urheiluopistot ja laskettelukeskukset.

Tarjonta luo kysyntää. Virolaisten tai latvialaisten asiakkaiden löytäminen ei olekaan niin vaikeaa - kiitos digitaalisten kanavien. Toistaiseksi kilpailu Baltian maiden asiakkaista ei ole Suomessa kovinkaan merkittävä.

Olisiko juuri nyt hyvä hetki hypätä mukaan tähän vauhtia ottavaan junaan?  

Pääkuva: Daiga Ellaby on Unsplash