01.12.19

Mitkä ovat Venäjän suosituimmat sosiaalisen median palvelut vuonna 2019?

Posted by Slava Solovyev

Venäjä-markkinoinnin parissa toimivan markkinoinnin ammattilaisen on hyvä tietää, mihin käytössä olevat paukkunsa laittaa.

Mitkä ovat Venäjän suosituimmat sosiaalisen median palvelut vuonna 2019? Aika pitkään asetelma on pysynyt muuttamattomana, mutta erityisesti kahden viime vuoden aikana kuvioon on tullut isompiakin muutoksia.

Trendi on selvä: maailmalla huippusuosioon nousseet alustat jatkavat voittokulkua myös Venäjällä. Tilanne ei kuitenkaan ole aina niin yksinkertainen kuin voisi kuvitella. Vanhat jätit pitävät asemansa ja tuskin antavat periksi ilman kamppailua. Joitakin länsimaissa suosittuja palveluita ei nähdä tässä listassa ollenkaan, koska ne ovat Venäjän viranomaisten kieltolistalla. Näistä tunnetuimmat ovat LinkedIn ja Telegram. 

Syitä sille, miksi aikoinaan Venäjän suosituimpiin sosiaalisen median palveluihin lukeutuva Vkontakte on menettänyt asemansa on monia. Merkittävimmät niistä ovat palvelun siirtyminen yksityisomistuksesta valtionalaiselle taholle, koventunut piratismin vastainen työ — joka kavensi merkittävästi alustan mahdollisuudet jakaa laittomia audiovisuaalisia sisältöjä — sekä algoritmiin liittyvät ja viraalisuutta rajoittavat muutokset.

Omana osa-alueena mainittakoon alustan mainostyökalut, jotka kilpailijoihin verrattuna ovat jääneet jonkin verran taakse. 

Venäjän suosituimmat sosiaalisen median palvelut vuonna 2019:

SijaPalveluMainintaa / kk
1Youtube24,7 M
2Instagram13 M
3Vkontakte8,2 M
4Facebook6,8 M
5Twitter5,9 M
6TikTok2,4 M
7Yandex Zen1,3 M
8Odnoklassniki1,2 M
9LiveJournal0,5 M
10Snapchat0,4 M
  1. Medialogian tutkimustulokset perustuvat siihen, kuinka monta kertaa tiettyä palvelua on siteerattu sosiaalisen median palveluissa palveluiden omat siteeraukset pois sulkien. 
  2. Otanta perustuu Twitter, Vkontakte, Odnoklassniki, Facebook, Insragram, YouTube, LiveJournal -palveluiden sekä erilaisten blogien ja keskustelupalstojen mittaukseen. Tutkumusmetodeista lisää täällä ja täällä
  3. Mittaus on tehty 01.08 — 27.08.2019 välisenä aikana 
  4. Lähde: Mlg.ru
  5. Photo: Jon Tyson // Unsplash.com

Nämäkin saattavat kiinnostaa

Miltä brändisi näyttäisi kiinaksi?

Miltä brändisi näyttäisi kiinaksi?

Etabloituminen Kiinan markkinoille on tunnetusti oma lukunsa ja vaatii tekijöiltä kärsivällisyyttä, avarakatseisuutta ja ennen kaikkea innostusta uusien asioiden oppimiseen. Tässä jutussa käymme läpi, mitä kaikkea kannattaa ottaa huomioon, kun lokalisoit brändiä Kiinan kieli- ja kulttuuriympäristöön.

read more
Entäs mahdollisuudet?

Entäs mahdollisuudet?

Kiinalainen kriisiä tarkoittava sana (危機) koostuu kahdesta merkistä, joista toinen tarkoittaa ’vaaraa’ ja toinen ’mahdollisuutta’. Vaarat ovat kaikkien tiedossa. Nyt puhutaan mahdollisuuksista.

read more