Visuaalisen ilmeen uudistaminen – näin pääset alkuun
Pohditaanko yrityksessäsi parhaillaan visuaalisen ilmeen uudistamista? Tämän jutun jälkeen sinulla ja tiimilläsi on huomattavasti selkeämpi kuva niin tarkan toimeksiannon laatimisesta kuin siitäkin, mitä tulevan uudistuksen olisi tärkeää sisältää.
Tunne kilpailijasi
Tämä vaihe saattaa kuulostaa turhalta ja työläältä. Huolellisella taustatyöllä voit kuitenkin säästyä virheiltä ja kliseiltä – ja se on lähtökohta. Tutkiessasi kilpailijoiden tekemiä valintoja, saat kokonaisvaltaisen ymmärryksen siitä, mitä kannattaa ja mitä puolestaan ei missään tapauksessa kannata tehdä.
Vaiheen tärkeyden voi havainnollistaa yksinkertaisen esimerkin avulla. Olemme tätä tarkoitusta varten hakeneet metsäteollisuuden yrityksiä.
Nyt, kun kilpailijat ovat sijoitettu vierekkäin, on helposti nähtävissä myös ne yksityiskohdat, jotka olisivat muuten katseelta piilossa.
Kuten esimerkistä näkee, suurin osa yrityksistä käyttää samoja värejä ja osittain myös samoja graafisia elementtejä. Jos visuaalisen identiteetin päivittämisen taustalla vaikuttaa ajatus erottautumisesta, kannattaa nämä toistuvat ja alalle tyypilliset kliseet unohtaa samalta istumalta.
Yleensä vertailuun riittää 5–7 kilpailijan otanta. Skaala on riittävä tyypillisimpien samankaltaisuuksien selvittämiseksi. Mutta toki, mitä enemmän näytteitä on, sitä kattavamman selvityksen saat.
Kiinnitä erityisesti huomiota väreihin, fontteihin, kuvamaailmaan, muotokieleen, logoihin sekä muihin graafisiin elementteihin. Samalla kannattaa poimia kilpailijoiden viestit, kärjet ja lupaukset, joista hyödyt tulevia markkinointikampanjoita valmistellessa.
Vinkki:
Käytämme tätä (ja monia muita tarkoituksia varten) Miroa. Miro on verkon yli toimiva ajatuskartta-alusta, jonka avulla voit helposti visualisoida monimutkaisempiakin prosesseja ja kokonaisuuksia.
Tällöin tiimin jäsenet pääsevät edistämään asiaa samanaikaisesti jaetussa digitaalisessa ympäristössä. Näin myös kaikki ajatukset ja näkökulmat tulevat huomioiduksi. Lopuksi työn tulokset voi helposti jakaa eteenpäin esimerkiksi johtoryhmälle tai kumppaneille.
Hae benchmarkkeja
Kun pyörii päivästä toiseen samassa tutussa ympäristössä on vaikea heittää kehiin jotain aidosti uutta. Pyörää ei välttämättä tarvitse keksiä uudestaan, sillä hyvien ideoiden inspiraation lähteinä voi ja kannattaa hyödyntää benchmarkkeja maailmalta.
Nothing is original, toteaa Austin Kleon legendaarisessa teoksessaan Steal like an artist. Toisten ideoita ei tietenkään pidä kopioida sellaisenaan. Sen sijaan voit inspiroitua uusista tuulista. Pysyäkseen junan kyydissä vaikutteita pitää hakea jatkuvasti: Stand next to the talent. Build your own world.
Kaikki mikä näyttää toimivalta, voi myös toimia benchmarkina. Eli jos olet ihastunut tietyn brändin visuaalisuuteen, kannattaa panna merkille myös sen parhaat visuaaliset puolet ja ratkaisut.
Kun oma ala on käyty läpi (muista myös ulkomaalaiset yritykset – myös sellaisista maista, jotka eivät tule heti ensimmäisenä mieleen), voi kääntyä muiden alojen brändien puoleen. ‘The hottest brand identity trends’, ‘the best branding of 2022’, ‘best brand identities’ – näillä hakusanoilla pääsee hyvin alkuun.
Jos haluat oikeasti erottautua on tärkeä ymmärtää, että on myös oltava valmis hyväksymään jotain täysin poikkeavaa. Pointti on siis se, että saman alan yritysten ei todellakaan tarvitse olla samannäköisiä ja samanvärisiä. Päinvastoin.
Pinterestin, Dribbblen, Behancen, Maxibestofin ja Googlen lisäksi voi kurkistaa maailmankuulujen bränditoimistojen verkkosivuille, ja tutkia heidän viimeisimpiä referenssejä. Tällaisia ovat mm. Pentagram, Collins tai Ramotion.
Tiimistä jokainen voi tuoda mukaan noin 1–3 esimerkkiä yhteisesti käsiteltäväksi.
Äänestä ja tee mood board
Kun kaikkien tiimin jäsenten benchmarkit on tuotu Miroon, voi seuraavaksi tehdä pienimuotoisen äänestyksen. Eniten ääniä saaneet visuaaliset linjat pääsevät finaaliin.
Tätä tarkoitusta varten voi hyödyntää esimerkiksi Miron post-it -ominaisuutta: jokaisella on maksimissaan kolme ääntä (post-it -lappua), jotka kukin äänestykseen osallistuva voi antaa haluamalleen benchmarkille.
Kun äänestykset ovat tehty, voi valittuja ehdokkaita avata tarvittaessa laajemmin tuomalla esille enemmän kuvia ja esimerkkejä. Voit siis tehdä halutessasi jokaisesta finaaliin päässeestä esimerkistä mood board eli leikekirjamainen esitys.
Värit voi poimia suoraan ruutukaappauksista Miron Pipetti -työkalun avulla. Miro ilmoittaa kätevästi myös valitun värin HEX -arvon, jonka voi halutessaan kopioida näkyville. HEX:in perusteella voi helposti määrittää valitun värin RGB- ja CMYK -arvot ilmaisen Colorbook -palvelun avulla. CMYK -väriä käytetään painotuotteissa, joten tulette tarvitsemaan sitä joka tapauksessa.
Muista tehdä ruutukaappauksia fonteista, etusivujen elementeistä ja ikoneista sekä mahdollisesti työvaatteista ja tilojen somistuksista jne.
Kun olette saaneet tämän työn valmiiksi, voitte jakaa aikaansaadun Miro-taulun toimeksiannon kera mainostoimistokumppanille. Tällainen alustava valmistelu säästää valtavasti toimiston aikaa, mikä näkyy hyvin konkreettisesti myös päivityksen kustannuksissa.
Vaikka prosessi voi kuulostaa työläälle, on teille suuri hyöty käydä tämä prosessi itse sisäisesti läpi. Tällöin teillä on huomattavasti laajempi ja selkeämpi käsitys siitä, mitä yrityksenne hakee.
Kaipaatko sparrausta visuaalisen ilmeen kanssa?
Oletteko jämähtäneet visuaalisen ilmeen päivityksen kanssa paikoilleen? Autamme mielellämme niin tilannekatsauksen kuin seuraavien askelmerkkien suunnittelussa. Kysyminen ei velvoita mihinkään – kerro rohkeasti huolesi.