Journal

Näin tavoitat tehokkaasti matkailun B2B- ja ryhmäasiakkaat Virossa ja Latviassa

Kirjoittaja
Mait Lukka
Luku aika
5 min

Aivan naapurissamme sijaitsee noin 3 miljoonan asukkaan markkina-alue, jonka mahdollisuuksia Suomessa matkailun näkökulmasta hyödynnetään vain vähän.

Verrattuna Keski-Euroopan maihin tai Yhdysvaltoihin, virolaisten ja latvialaisten tavoittaminen vaatii vähemmän panostuksia, ja tuloksetkin näkyvät lyhyemmällä aikavälillä. Voit lukea lisää Viron tuomista mahdollisuuksista täällä.

Virolaiset ja latvialaiset matkailijat ovat kiinnostuneita Suomesta siinä missä muutkin kansainväliset asiakkaat. Siksi heidän tavoittaminen näyttää enemmän kuin hyvältä vaihtoehdolta.

Perinteisen B2C -markkinoinnin lisäksi suosittelemme lämpimästi B2B sekä ryhmämyynnin käynnistämistä. Sellaisia ryhmiä voivat mm. olla koulut, erilaiset kulttuuri- ja urheiluseurat, joukkueet sekä yritysten tyky-porukat.  

Ensimmäisen stepit

Ryhmien tavoittaminen ei ole rakettitiedettä, mutta se vaatii hieman esityötä ja tutkimusta. Lähdemme tavallisesti liikkeelle yritysten tarjoamista tuotteista ja potentiaalisten asiakkaiden tarpeista.

Esimerkiksi, jos urheiluopisto haluaa nostaa kesän hiljaisina aikoina täyttöastettaan, luonnollinen kohderyhmä sen tuotteelle voisi olla virolainen tai latvialainen urheiluseura, joka etsii sopivaa paikkaa kesäleirille.

Urheiluopiston tilat ovat huippuluokkaa, ja palvelut on suunniteltu vastaamaan urheilijoiden tarpeita. Mutta ovatko urheiluseuran budjetti ja opiston kustannustaso yhteensopivia? Tässä kohtaa pienimuotoinen tutkimus voi olla hyödyllinen, sillä sen avulla voidaan selvittää, kuinka paljon virolaiset tai latvialaiset seurat ovat valmiita maksamaan vastaavista tuotteista.

Tulosten perusteella voimme muokata paketin sisältöä ja hintaa vastaamaan asiakkaiden odotuksia. Samalla on hyvä selvittää, millaisia etuja urheiluseura saa laivayhtiöltä matkustaessaan isommassa ryhmässä — tämä tieto on myös hyvä lisätä osaksi omaa tarjousta.

Kohderyhmien tavoittaminen

Kun paketti on valmis ja muut tärkeät yksityiskohdat on suunniteltu, luodaan markkinoinnin pohjaksi oma laskeutumissivu viroksi / latviaksi ja suunnitellaan viestin kärjet, jotka koukuttavat kohderyhmän edustajia. Myyjien avuksi voidaan luoda valmiit PowerPoint-pohjat, joissa ländärin sisältö on avattu esityksen muodossa.

Seuraavaksi lähdemme miettimään, miten tieto paketistamme tavoittaa mahdollisimman tehokkaasti oikeat henkilöt urheiluseurojen johdossa. Tätä tarkoitusta varten voidaan esimerkiksi hankkia seurojen yhteystietolistat, hyödyntää olemassa olevia sähköpostisuoria, kontaktoida seurojen edustajia tai markkinoida omaa viestiämme seurojen/liittojen kanavissa ja medioissa.

Tärkeintä on, että toimenpiteet ovat mahdollisimman fokusoitua ja viesti tavoittaa juuri oikeat henkilöt. Sama periaate toimii esimerkiksi luokkaretkiä suunnittelevien opettajien tai tyky-matkaa järjestävän yrityksen edustajan kohdalla.

Toimenpiteitä voidaan tehostaa hyödyntämällä viron- tai latviakielistä hakusanamainontaa ja uudelleenmarkkinointia.

Haluatko löytää uusia maksavia asiakkaita?

Jos tuskailet parhaillaan NB-myyntien kanssa, tässä olisi oiva mahdollisuus tavoittaa uusia maksavia asiakkaita. Autamme sinua niin alkukartoituksessa kuin markkinoinnissa. Ensimmäinen palaveri on ilmainen eikä velvoita sinua mihinkään – saat hyviä vinkkejä ja uusia näkökulmia aiemmin avaamattomien kohderyhmien tavoittamiseksi. Ota yhteyttä asiantuntijoihimme Maitiin tai Arturiin!

Mait
040 723 9005mait@quba.fi