Journal

Näin parannat hakukonenäkyvyyttäsi: 4 helppoa SEO-vinkkiä

Kirjoittaja
Mait Lukka
Luku aika
5 min

Hakukoneoptimointi voi vaikuttaa monimutkaiselta, mutta oikeilla työkaluilla ja tiedoilla voit helposti parantaa sivustosi hakukonenäkyvyyttä ja houkutella lisää kävijöitä. Tässä artikkelissa jaamme neljä helppoa vinkkiä, jotka auttavat aloittelevaa hakukoneoptimointia tekevää parantamaan sivustonsa hakukonenäkyvyyttä.

Opit mm. kuinka merkkimäärä vaikuttaa hakukonenäkyvyyteen, miten käyttää korkean ja matalan taajuuden avainsanoja tehokkaasti, miksi jatkuva sisällöntuotanto on tärkeää ja miten kuvien optimointi voi parantaa sivustosi hakukonenäkyvyyttä.

#1 Kuvausten ja kirjoitusten merkkimäärä

Avainsanojen valinnan lisäksi myös kuvausten ja kirjoitusten merkkimäärällä on merkitystä hakukoneoptimoinnissa. Mikä on sitten sopiva merkkimäärä? Yleinen nyrkkisääntö on, että yksittäisen sivun tekstin tulisi olla vähintään 500 merkkiä pitkä. Blogikirjoituksissa vastaava määrä on noin 1500 merkkiä.

Jos kyseessä on verkkokauppa, joka myy eri brändien tuotteita, valmistajien sivuilta kopioitujen tuotekuvausten käyttöä tulisi välttää. Google helposti tunnistaa "lainatun" sisällön ja priorisoi hakutuloksissa alkuperäisen lähteen. Tällöin oma sivusto voi saada "low quality content" -statuksen, mikä tarkoittaa huonoa hakukonenäkyvyyttä.

#2 Korkean ja matalan taajuuden avainsanat

Jokaisella on oma tapansa etsiä asioita Googlesta, joten saman asian ilmaisevia avainsanoja voi olla paljon. Avainsana-analyysillä voidaan selvittää, miten kuluttajat etsivät erilaisia tuotteita ja palveluita, ja ennen kaikkea, mitkä hakusanat ovat suosituimpia ja vähiten käytettyjä.

Käytä korkean taajuuden avainsanoja niiden vastaavien palveluiden nimissä, kuvauksissa ja meta- ja alt-määreissä. Älä unohda käyttää myös matalan taajuuden avainsanoja, sillä nekin ovat hyödyllisiä kuvausten ja blogikirjoitusten sisällöntuotannossa. Sisältö, joka vastaa korkean taajuuden avainsanoja, auttaa Googlea ymmärtämään, että kyseessä on relevantti tulos.

#3 Jatkuva sisällöntuotanto

Jatkuva sisällöntuotanto on tärkeä osa hakukoneoptimointia ja sen avulla voidaan saavuttaa nopeita kasvulukuja orgaanisella puolella. Tärkeintä on kuitenkin varmistaa, että tuotettu sisältö vastaa asiakkaiden tarpeita ja ohjaa heitä ottamaan yhteyttä.

Hyödynnä ratkaisukeskeisiä case-esimerkkejä, vinkkejä, katsauksia, asiantuntijakirjoituksia ja muita ajankohtaisia aiheita, jotta voit tarjota arvokasta sisältöä ja kasvattaa hakukonenäkyvyyttäsi.

#4 Kuvien optimointi

Kun käytät kuvia verkkosivustollasi, muista optimoida ne hakukoneystävällisiksi. Kuvien hakukoneoptimointi auttaa kasvattamaan sivustosi kävijämäärää, sillä kuvahaut ovat yleisiä. Älä jätä tätä helppoa ja yksinkertaista toimenpidettä väliin!

Kuvien optimointi ei vaadi erityistä teknistä osaamista, ja sen oppii nopeasti. Kun hyödynnät kuvien hakukoneoptimointia päivittäisessä työssäsi, sivustosi liikenne kasvaa helposti. Halutessasi voit lukea lisää kuvien hakukoneoptimoinnista täältä.

Tarvitseeko apua sivuston optimoinnissa?

Jos neuvoistamme oli hyötyä, mutta tunnet silti epävarmuutta - ei hätää. Laita meille viestiä, niin järjestämme tiimillesi koulutuksen tai autamme suunnittelemaan toimintasuunnitelman sivuston optimointia varten. Ota yhteyttä asiantuntij Maittiin tai soita numeroon 040 723 9005.