Journal

Lopeta arvailu ja löydä oikeat hakusanat

Kirjoittaja
Mait Lukka
Luku aika
5 min

Meillä kaikilla on oletuksia siitä, miten käyttäjät hakevat eri palveluja verkossa. Usein kuitenkin oletukset ja todellisuus ovat kaukana toisistaan.   

Avainsanatutkimus aina kannattaa. Vaikka se olisikin toteutettu kevyenä analyysina. Sen avulla pääset helposti kartalle siitä, miten yrityksesi tuotteita oikeasti haetaan.

Liikkeelle kannattaa lähteä aina omista oletuksista eli siitä, mitä arvelet käyttäjien kirjoittavan hakukenttään kun he etsivät brändisi kaltaisia yrityksiä. Tee alustava lista ja täydennä sitä alla esitettyjen palveluiden avulla.

Huomaat pian, että usein oletettu hakutermi ei olekaan se kaikista suosituin avainsana. Hyödynnä saatua listaa niin hakusanamainonnassa kuin hakukoneoptimoinnissa, esim. tekstikuvausten ja blogikirjoitusten tekemisessä.

Google Trends

Google Trends on ilmainen ja helppokäyttöinen työkalu. Sen avulla pääset tutkimaan, kuinka suosittuja eri hakusanat ovat. Palvelu tarjoaa lisäksi tietoa sesonki- ja aluekohtaisista vaihteluista sekä samankaltaisista avainsanoista.

WordStream

WordStream on maksullinen alusta, jolla on ilmainen Free Keyword Tool -ominaisuus. Palvelu toimii niin, että alustan hakukenttään syötetään haluttu avainsana tai yrityksesi verkko-osoite. Voit lisäksi valita yrityksesi toimiala ja maa.

Näet tulostaulukossa kuinka monta kertaa kyseistä hakusana on käytetty ja mikä on sen arvioitu klikkihinta. Listassa on mukana muitakin samankaltaisia hakuja ja vertailudataa niistä.

SEMRush

SEMRush on tehokas ja monipuolinen ammattilaisten käyttämä työkalu. Palvelulla on ilmainen kokeilujakso, jota ehdottomasti kannattaa hyödyntää. Alustan avulla voit mm. sekunnin murto-osassa saada arvokasta tietoa siitä, mitä avainsanoja kilpailijat käyttävät ja kuinka paljon rahaa laittavat markkinointiin.

Pääkuva: Unslash.com /  S O C I A L . C U T