Journal

Kotimaan matkailumarkkinoinnin salaiset mahdollisuudet

Kirjoittaja
Mait Lukka
Luku aika
5 min

Kuluttajien kieli- ja kulttuuritaustat eivät välttämättä tule ensimmäisenä mieleen, kun puhutaan kotimaan matkailun kohderyhmien määrittelystä.


Tilastokeskuksen tietojen mukaan vuonna 2020 ulkomaalaistaustaisten määrä Suomessa oli noin 450 000 ihmistä. Siis enemmän kuin koko Tampereen seudun väkiluku.

Joukossa on lukuisia eri kansallisuuksia ja syntyperiä, on kuitenkin selvää, että jopa isompia etnisiä ryhmiä harvemmin puhutellaan heidän omalla kielellä.

Kuvitellaan tilanne, jossa olet ulkomailla ja näet kolme erilaista ilmoitusta: paikallisella kielellä, englanniksi ja omalla kielelläsi. Kumpi mielestäsi toimii kohdallasi paremmin?

Vaikka hallitset sujuvasti paikallista kieltä ja/tai englantia, puhuttelu omalla kielellä tuntuu aina hyvältä palvelulta. Mainostaja osoittaa, että olet tervetullut. Tätä markkinoinnin kohdentaminen ja hyvä asiakaspalvelu parhaimmillaan ovat.

Esimerkki kaudelta 2021

Asiakkaamme on kohdentanut aiemminkin markkinointia pääkaupunkiseudulle. Tällä kertaa kampanjan suunnitteluvaiheessa päätettiin, että suomenkielisten asiakkaiden lisäksi tavoitetaan erään toisen kielen edustajia.

Pian kentältä raportointiin kyseisen kohderyhmän kasvaneesta aktiivisuudesta seudun kohteissa. Liikehdintää ei välttämättä tapahtuisi, ellei viestiä olisi kohdennettu juuri kyseiselle yleisölle sen omalla kielellä.

Kieli- ja kulttuurikohtaisilla vivahteilla on merkitystä

Ammattilaisen kohdekielellä toteutettu copyteksti tekee kommunikoinnista entistä onnistuneemman ja nostaa ilmoituksen sitoutuneisuutta, ja sitä kautta koko kampanjan tehokkuutta.

Kun huomioit lisäksi kohderyhmän erilaisia kulttuuri-identiteettiin liittyviä seikkoja, nostat viestintää entistä korkeammalle tasolle.

Mitä tavoittelemasi kohderyhmän keskuudessa koetaan tärkeäksi? Mitkä ovat ehdottomat no-no:t? Ovatko kampanjan laskeutumissivut lokalisoitu kohdekielelle? Näitä kysymyksiä on aina hyvä pohtia kampanjan suunnitteluvaiheessa.

Yllättävän pienellä vaivalla saat yritykselle uusia uskollisia asiakkaita. Kun onnistut viestinnässä ja laadukkaan asiakaskokemuksen luomisessa, saat suurella todennäköisyydellä puskaradion käyntiin, sillä piirit ovat pieniä ja hyvää palvelua aina arvostetaan kulttuurieroista huolimatta.

Miten Quba voisi olla avuksi?  

Kansainvälisten kohderyhmien tavoittaminen on meidän leipälajiamme. Olemme vuosien varrella auttaneet lukuisia suomalaisia brändejä löytämään suorimman reitin asiakkaidensa luokse. Varaa maksuton verkkotapaaminen ja löydä kotimaan matkailumarkkinoinnin uudet mahdollisuudet.

Pääkuva: Tommaso Fornoni on Unsplash