5 usein kysyttyä kysymystä Webflow:sta
Webflow on alustana Suomessa suhteellisen uusi ja monelle vielä hyvin tuntematon. Siitäkin huolimatta, että se on osoittanut kovaa suosion kasvua maailmalla ja – yllätys, yllätys – naapurissamme Ruotsissa. Pelkästään viime vuonna uusien käyttäjien määrä on kasvanut maailmanlaajuisesti 67%.
Lokakuun 2022 tilastojen mukaan alustalla on suunniteltu ja julkaistu yli 575 000 verkkosivustoa, joista on nyt livenä noin 343 000 (BuiltWith). Suomessa Webflow -sivustojen määrä on noin 1 150 kappaletta. Näistä 11 sivustoa on Quban käsialaa – oma verkkosivumme mukaan lukien. Nämä luvut tulevat vain kasvamaan, sillä lisää uusia Webflow sivustoja valmistuu kovaa vauhtia!
Käyttäjistä puheen ollen alustaa käyttävät mm. TED Talk , Michael Kors, The Futur, UpWork, Vice, Petal ja monet muut brändit. Dell puolestaan käyttää Webflow:ta suunnittelijoiden demo- ja prototyyppityökaluna, joka helpottaa asiakasprojektien esittelyä ja nopeuttaa lopullisen tuotteen julkaisua.
Listasimme alle viisi usein kysyttyä kysymystä Webflow:sta ja vastaukset niihin, joiden uskomme helpottavan organisaatiosi päätöksentekoa. Tutustu myös aiemmin julkaistuun artikkeliin, jossa käymme läpi 5 syytä valita julkaisualustaksi Webflow.
1. Mikä Webflow on?
Webflow on vuonna 2013 Yhdysvalloissa lanseerattu verkkopohjainen matalankoodin julkaisujärjestelmä. Tällä hetkellä Webflow työllistää noin 600 työntekijää, ja sen vuosittainen liikevaihto on noin 100 miljoonaa dollaria.
Matalankoodin (low-code) alustat eivät vaadi koodausta, minkä ansiosta projektit valmistuvat nopeasti ja ilman yllättäviä kulueriä.
Järjestelmä generoi koodin automaattisesti, mikä takaa myös sen, että se on standardien mukaista niin sanottua “puhdasta” koodia – HTML:lla, CSS:lla ja JavaScriptilla. Optimoidulla koodilla on erittäin vahva rooli mm. hakukoneoptimoinnin näkökulmasta.
Webflow:n ehdottomasti tärkein etu suhteessa muihin alustoihin on sen taipuminen luovien suunnittelijoiden rohkeimpiinkin visioihin. Monet luovat ideat jäävät yleensä toteuttamatta, koska alusta tuo mukanaan myös teknisiä rajoitteita. Webflow:n kohdalla tällaista haastetta ei ole, joten vain mielikuvitus on rajana, kun käytämme Webflow:ta.
2. Onko Webflow turvallinen?
Toinen tärkein etu muihin järjestelmiin verrattuna on alustan tietoturvallisuus. Voit unohtaa suoralta kädeltä jatkuvat tietoturvapäivitykset, joiden ansiosta pahimmillaan koko sivusto saattaa mennä nurin. Ja monessa tapauksessa usein meneekin.
Sivuston päivitykset tapahtuvat koko ajan taustalla, eikä sinun tarvitse tehdä asian eteen yhtään mitään. Käytännössä jo sen ansiosta säästää ylläpitokustannuksissa satoja euroja kuukaudessa. Puhumattakaan siitä, että säästyy jatkuvalta lisäosien laastaroinnilta.
Jos puhutaan kansainvälisistä ohjaus- ja hallintajärjestelmien tietoturvastandardeista, niin Webflow on sekä pohjoismaisen ISO 27001 että CIS Critical Security Controls -mukainen julkaisujärjestelmä. Lisäksi Webflow noudattaa CCPA, GDPR ja muita eurooppalaisia sekä kansainvälisiä säännöksiä, ohjeita ja suosituksia.
Tarkemmin Webflow turvallisuudesta voit lukea täällä.
3. Mihin Webflow:n nopeus perustuu?
Webflow:lla toteutetut sivustot kuuluvat tutkitusti maailman nopeampien joukkoon. Sivustojen nopeus mm. perustuu Content Delivery Network -verkkoon, joka puolestaan hyödyntää Amazon CloudFront sekä Fastly -järjestelmiä.
Hieman yksinkertaistaen, Webflow:lla julkaistu sivusto latautuu käyttäjän laitteelle lähimmästä Amazon -palvelimesta. Eli esimerkiksi, kun kanadalainen asiakas siirtyy suomalaiselle sivustolle, sivuston sisältö lähtee latautumaan Kanadassa sijaitsevalta palvelimelta eikä Helsingistä tai Mäntsälästä.
Webflow on lisenssipohjainen julkaisujärjestelmä. Hyvä uutinen on kuitenkin se, että lisenssimaksun hintaan sisältyy yllä mainittu huippunopea hosting -palvelu. Toisin sanoen saat sekä lisenssin että huippunopean palvelimen peruspalvelimen hinnalla.
Kustannus on noin 20€ (23 dollaria) kuussa. Hintoihin voi tutustua täällä. Maksamalla tilauksen vuodeksi eteenpäin, saa myös edullisemman hinnan.
4. Löytyykö markkinoilta helposti Webflow -tekijöitä?
Webflow Community on lokakuussa 2022 yli 75 000 jäsenen kokoinen verkosto, joista yli 60 000 ovat alustan auktorisoituja kumppaneita. Joten kyllä, tekijöitä löytyy – myös Suomesta.
Webflow:n yhteisön kehittämä ajatusmalli asettaa käyttäjänsä riippumattomuuden ja toiveet teknisten rajoitusten edelle, minkä tuloksena asiakas saa toteuttajasta riippumattoman ratkaisun.
Tällä tarkoitamme sitä, että saat halutessasi lyhyen koulutuksen jälkeen verkkosivuston kokonaisvaltaisen hallinnoinnin ja ylläpidon täysin omiin käsiisi.
Pääset luomaan uusia sivuja, muokkaamaan ja päivittämään sisältöjä ilman ulkopuolisen apua – silloin kun sinulle sopii ja kun se on tarpeen.
5. Miten Webflow integroituu muiden alustojen kanssa?
Webflow integroituu natiivisti monien käytetyimpien alustojen kanssa, kuten esim. GoDaddy, Shopify, MailChimp, CampaignMonitor, MightyForms, Bannernote, Getform jne. Voit tutustua koko listaan täällä.
Natiivi integraatio tarkoittaa sitä, että kyseessä on hyvin nopea toimenpide, joka ei vaadi ylimääräisiä resursseja. Muut integraatiot onnistuvat Zapier -palvelun kautta.
Mikäli kyseessä on yrityksellesi räätälöity palvelu, kuten esim. CMS -järjestelmä, tutkimme sen integroinnin mahdollisuuksia tarjousta edeltävässä vaiheessa ja kerromme, miten integrointi onnistuu, mitä se vaatii ja mitä se mahdollisesti maksaa.
+1 kuulostaako liian täydelliseltä ollakseen totta?
Meillä on hyvin pitkä kokemus verkkosivustojen toteutuksista, ja olemme vuosien saatossa toimineet usealla eri hallintajärjestelmällä, kuten esim. Drupal, Modx ja WordPress. Jälkimmäinen on edelleen aktiivisessa käytössämme Webflow:n rinnalla ja tarjoamme sitä ratkaisuksi, mikäli asiakas niin haluaa.
Kokemuksesta voimme kuitenkin kertoa, että suunnittelu- ja toteutusprosessi Webflow:lla on aina nopeampaa ja ennustettavampaa.
Ennen lopullista päätöstä tarjoamme mahdollisuuden testata järjestelmää demo-sivuston avulla. Siinä jo oppii Webflow:n perustaidot, ja saa hyvän käsityksen alustan taipumisesta monenlaisiin tarpeisiin.
Tärkein etu asiakkaan näkökulmasta on mielestämme se, että Webflow oikeasti tarjoaa mahdollisuuden itsenäiseen ja kokonaisvaltaiseen työskentelyyn ilman jatkuvaa yhteydenpitoa kehittäjään. Tässä mielessä Webflow edustaa puhtaimmillaan siirtymistä mallista asiakas → toimisto → Webflow malliin asiakas → Webflow.
Toimistoa toki tarvitaan, mutta vain siinä vaiheessa, kun on tarkoitus laajentaa sivustoa merkittävästi. Ja tässä Webflow tarjoaa erinomaiset mahdollisuudet skaalautumiseen osana yrityksen kasvua. Tämäkin ilman, että “vanha” sivusto pitää jyrätä maan tasolle ja rakentaa sen päälle kokonaan uusi ratkaisu. Tässä mielessä Webflow edustaa myös kestävää kehitystä.
Jos puhutaan “miinuksista”, niin toki lisenssimaksun voi kokea sellaiseksi. Toisaalta, saat vastineeksi premium -luokan palvelun sekä huippunopean palvelimen perushostauksen hinnalla. Tärkeintä tässä on muistaa se, että Webflow:n suosion taustalla on aina ollut lupaus riippumattomuudesta, mikä on myös toteutunut palvelussa erinomaisella tavalla.
Haluatko testata Webflow:n demoa?
Mikäli kirjoituksestamme heräsi vielä kysyttävää, niin kysy rohkeasti! Autamme valitsemaan juuri teille sopivan verkkosivun toteutustavan. Ehkä Webflow hurmaa myös teidät!
Laita meille viestiä, niin pääset testaamaan Webflowta demo-sivun avulla. Saat tarvittaessa myös lyhyen analyysin nykyisestä kotisivustasi sekä hinta-arvion, jotka eivät vielä velvoita sinua mihinkään.
Pääkuva: Balázs Kétyi on Unsplash