Venäjä-
markkinointi

Venäjä-markkinoinnin tyypillisimmät haasteet liittyvät viestien lokalisointiin, kanavien valintoihin sekä mediasuunnitteluun.

Kahden jälkimmäisen merkitys korostuu, kun käytössä oleva budjetti suhteessa markkinoiden volyymiin on rajallinen. Käytännön tason haasteet liittyvät asiakirjoihin, lainsäädäntöön sekä maksuliikenteeseen. Tarjoamme asiakkaillemme Venäjä-markkinoinnin kokonaisvaltaisia palveluja Suomesta käsin yhden luukun periaatteella konseptin suunnittelusta aina valmiisiin toteutuksiin ja  seurantaan asti.

Lokalisointi

Lokalisointi on Venäjä-markkinoinnin perusaskelista tärkein. Kun haluat varmistaa, että brändisi puhuttelee kohderyhmänsä oikealla tavalla, kannattaa kääntyä ammattilaisen copywriterin puoleen. Tässä mielessä emme suosittele rakentamaan yrityksesi markkinointiviestintää käännösten varaan, sillä käännökset eivät välttämättä huomioi kaikkia brändin kannalta tärkeitä semanttisia vivahteita, kulttuurieroja ja muita mainoskielen käytön kannalta olennaisia erikoispiirteitä. Pahemmassa tapauksessa käännetty viesti voi muuttua naurun aiheeksi.

Toimenpiteiden kustannustehokkuuden näkökulmasta ei kannata myöskään luottaa englanninkielisiin materiaaleihin, koska englannin kielen käyttö venäläisen enemmistön keskuudessa on hyvin rajallista. Toisaalta, ammattitaitoisesti lokalisoidut materiaalit ovat hyvää palvelua, jota venäläiset osaavat arvostaa.

Markkinointi-
materiaalit

Venäjä-markkinoinnin materiaaleja suunniteltaessa ei kannata olla vaatimaton, sillä venäläiset pitävät näyttävistä ja laadukkaista toteutuksista. Hyvin lokalisoitu sisältö tukee kokonaiskuvaa ja luo kuluttajan näkökulmasta tärkeitä mielikuvia. ”Venäläiset rakastavat silmillä”, kuuluu venäläinen sananlasku. Ja tämä tosiasia kannattaa pitää mielessä.

Onko
suomalaisuus
valtti?

Venäläiset arvostavat suomalaista laatua ja elämäntapaa, tuntevat suomalaisia brändejä ja suhtautuvat pohjoiseen naapurinsa hyvin positiivisesti. Suomalainen alkuperää on tärkeä myyntivaltti, mutta ei kannata rakentaa organisaation Venäjän-markkinoinnin strategiaa kokonaan sen varaan. Huomattavasti tärkeämpää on keskittyä brändin ainutlaatuisiin ominaisuuksiin ja erottuviin tekijöihin.

Budjetti

Medioiden ja mainospintojen hinnat Venäjällä ovat verrattain korkeat — samaa tasoa kuin Suomessa ja jossain tapauksissa jopa korkeimmat. Esim. kahden viikon radiokampanjan hintalappu voi hyvinkin olla 10 000 euroa ja Pietarin metropintojen haltuunotto helposti kohoaa kymmeniin tuhansiin euroihin.

Juuri siksi perusteellisesti tehty mediasuunnittelu nousee Venäjän kokoisilla markkinoilla merkittävään rooliin. Hyvän mediasuunnitelman avulla varmistat, että mainoksesi puhuttelee ja tavoittaa oikeita ihmisiä eikä huku valtavaan viestimäärään.

Digitaalinen
markkinointi

Digitaalisten kanavien käyttö Venäjä-markkinoinnissa korostuu, kun organisaatiosi budjetti on niukka tai rajallinen. Kohdentamalla mainoksia esim. hakukoneissa ja some-kanavissa tavoitat asiakkaitasi kustannustehokkaasti. Samalla syntyy arvokasta dataa, jota voi käyttää jatkotoimenpiteiden suunnitteluun.

Venäjä-markkinoinnin tärkeimmät digitaalisen markkinoinnin kanavat ja työkalut ovat Yandex (suurin venäläinen hakukone), YouTube, Google, Google Display, Vkontakte (”Venäjän Facebook”), Odnoklassniki (”Luokkakaverit”), Facebook sekä Instagram.

Osa Suomessa mainostajien keskuudessa suosituista digitaalisen markkinoinnin työkaluista ovat Venäjällä syystä tai toisesta kiellettyjä. Niiden joukkoon kuuluvat mm. LinkedIn ja Bitly.