25.11.18

Venäjä-markkinoinnin some-möröt: “kuolleet sielut” ja “palkkion-metsästäjät”

Posted by Artur Kukov

Mitä Venäjä-markkinoinnin ammattilaisen pitää tietää nykypäivän kuolleista sieluista ja palkkionmetsästäjistä?

Kuolleet sielut 

Nykypäivän kuolleet sielut liittyvät ”venäläiseksi Facebookiksi” kutsuttuun sosiaalisen median palveluun Vkontakteen. Kyse on yhteisöjen kasvattamisesta tekaistujen käyttäjäprofiilien avulla. Huijauksella tavoitetaan rahaa esim. mainostulojen muodossa tai lupaamalla yhteisöjen omistajille nopeata kasvua. 

Ja vaikka Vkontakte blokkaa valeprofiilit suhteellisen tehokkaasti, syntyy niitä laittomien softien avulla joka päivää lisää. Tekaistuksi epäillyt profiilit merkataan kuollutta koiraa esittävällä ikonilla, joka vaihtuu eston yhteydessä käyttäjäkuvan tilalle.   

Vkontakte kuolleet sielut
Vkontakten kuollet sielut ovat kuolleita koiria

Riskit ja haitat 

Kun feikkeja on yli 30% seuraajien kokonaismäärästä poistaa Vkontakte epäilyttävän yhteisön alustan yleisestä hausta. Omistajan puuttumatta tilanteeseen sivu blokataan ja myöhemmin poistetaan alustalta kokonaan. 

Valeprofiilit luodaan keinotekoisesti käyttäen oikeiden ihmisten profiilikuvia. Nykyään teknologia on sen verran edistyksellistä, että botti voi ylläpitää jopa suhteellisen sujuvaa keskustelua. Mainostajan näkökulmasta kyse on kuitenkin nolla-arvon näkyvyydestä.   

Miten tunnistat Vkontakten valeprofiilit?  

Kuolleet sielut tunnistaa helpoiten käyttäjän profiilikuvasta. Siirry sinua kiinnostavan yhteisön sivulle ja valitse oikeassa palstassa sijaitsevan Seuraajat (Подписчики) -kohdan. Paina ja tarkastelee listaa — jos joukossa on paljon kuolleita koiria, on ryhmän kokoa kasvatettu keinotekoisesti. 

Toinen hyvä tapa on seuraajien maantieteellisen sijainnin arviointi. Jos seuraajien joukossa on runsaasti ihmisiä sellaisilta alueilta, jotka näyttävät oudolta yhteisön kohdeyleisön näkökulmasta, on todennäköisesti jotain vialla. 

Esim. Suomi-aiheisten ryhmien fanien maantieteellinen sijainti on tavallisesti: Pietari (20 — 70%), Moskova (3 — 10%) ja Suomi (20 — 50%). Jos mukana on runsaasti käyttäjiä Ukrainasta tai Kazahstanista, on syytä olla varovainen. 

Esimerkki laadukkaasta seuraajakunnasta

Palkkionmetsästäjät

Palkkionmetsästäjät (ven. призоловы) ovat ammatikseen arvontoihin osallistuvia henkilöitä. Tavallisesti osallistuminen tapahtuu valeprofiilin avulla, joita samalla henkilöllä voi olla useampia. 

Mainostajan näkökulmasta arvontaan perustuva kampanja saattaa vaikuttaa hyvinkin onnistuneelta. Todellisuudessa oikean kohderyhmän tavoittaminen jää aika ohueksi.  

Palkintoja metsästetään erillisten sivustojen ja keskustelupaltojen avulla, jonne tietoja meneillään olevista arvonnoista syötetään. Voitetut palkinnot tavallisesti myydään tai vaihdetaan palkkionmetsästäjien markkinoilla.  

Photo: Prateek Katyal, Unsplash.com

Miten tunnistat palkkionmetsästäjän? 

Yleensä palkkionmetsästäjän profiilissa ei ole juuri muuta sisältöjä kuin postauksia lukuisista arvonnoista. Välttääkseen paljastumisen palkkionmetsästäjät laittavat profiilinsa yksityiseksi. Joten pyydä arvonnan osallistujia jättämään profiilit julkisiksi. 

Mitä voit tehdä? 

Muotoile arvonnan ehdot niin, että palkintoa ei saa luovuttaa kolmansille osapuolille tai vaihtaa rahaksi ja mainitse lisäksi, että palkinnon lunastus tapahtuu henkilökohtaisesti. Tällaiset ehdot harvemmin houkuttelevat palkkionmetsästäjiä.

Voimmeko olla avuksi?

Heräsikö kysyttävää Venäjän some-käytännöistä? Ota yhteyttä!

Nämäkin saattavat kiinnostaa

Miltä brändisi näyttäisi kiinaksi?

Miltä brändisi näyttäisi kiinaksi?

Etabloituminen Kiinan markkinoille on tunnetusti oma lukunsa ja vaatii tekijöiltä kärsivällisyyttä, avarakatseisuutta ja ennen kaikkea innostusta uusien asioiden oppimiseen. Tässä jutussa käymme läpi, mitä kaikkea kannattaa ottaa huomioon, kun lokalisoit brändiä Kiinan kieli- ja kulttuuriympäristöön.

read more
Entäs mahdollisuudet?

Entäs mahdollisuudet?

Kiinalainen kriisiä tarkoittava sana (危機) koostuu kahdesta merkistä, joista toinen tarkoittaa ’vaaraa’ ja toinen ’mahdollisuutta’. Vaarat ovat kaikkien tiedossa. Nyt puhutaan mahdollisuuksista.

read more