02.03.21

Mitä tapahtuu kun Venäjän raja taas avataan?

Posted by Artur Kukov

Mitä tapahtuu kun koronarajoitukset poistuvat ja Venäjän raja avataan? Nähdäänkö venäläisten turistien valtava vyöry Suomeen?  

Ennusteiden tekeminen on aina tavalla tai toisella spekulointia. Rohkenemme kuitenkin väittää että rajojen avauduttua Venäjältä tuleva liikenne lähtee nousuun kiihtyvällä tavalla. Suurempia hyötyjiä tulevat olemaan Itä-Suomen yritykset — vähittäiskaupat, ravintolat ja matkailukohteet. Matkailutuloista eivät jää paitsi myöskään ne yritykset, jotka panostavat markkinointiin.

60% venäläisistä lähtisi lomalle pian rajoitusten purun jälkeen

Viime kesän matkailukausi on ollut kotimaa-painotteinen myös Venäjällä. Koronan uuvuttamat pietarilaiset kaipaavat ulospääsyä arjesta. Suomi on vuosien varrella ollut “se tuttu ja lähellä sydäntä oleva lähiulkomaa”, jonne on helppo matkustaa sen kummempia suunnitelmia tekemättä. Tässä mielessä Suomi edustaa venäläisille niitä samoja juttuja, mitä Viro edustaa suomalaisille: kun haluamme nopeata piristystä arkeen lähdemme Tallinnaan. 

CBRE:n tekemän tutkimuksen mukaan 60% venäläisistä lähtisivät reissuun kahden kuukauden sisällä koronarajoitusten purun jälkeen. Heistä 93% toivoivat pääsevänsä ulkomaille. Vain 6% vastaajista kertoi aikovansa jäädä kotiin koronapelon vuoksi.  

Kesällä 2020 Yle julkaisi jutun siitä, kuinka venäläisturistit yrittivät varata majoitusta Suomesta olettaen, että rajat avautuvat pian. Uutinen julkaistiin aika kuvaavalla otsikolla: “Venäläisturistit malttamattomina – yrittävät varata Suomesta majoitusta jo heinäkuulle, vaikka rajan aukeamisesta ei ole tietoa”.

Viimeisenä, mutta ei vähäisimpänä. Matkailutoimistot ympäri Venäjää työllistävät 1,6 miljoona ihmistä, joiden toimeentulo on romahtanut hetkessä. Paineet ovat korkealla. Heti kun ilmassa on ensimmäisiä merkkejä rajoitusten purusta aktivoituu myös valtava Venäjän matkailukenttä. 

Venäläiset matkustavat autolla 

Road Travelin ja Gazprom Neftin yhteisen tutkimuksen mukaan 75% venäläisistä pitävät automatkailua todennäköisempänä matkailumuotona lähitulevaisuudessa. Jo ennen koronaa jopa 60% venäläisistä matkusti Suomeen omalla autolla. Todennäköisesti tämä luku kasvaa ja ainakin alkuvaiheessa valtaosa venäläisturisteista tulee rajan yli omalla autolla. 

Turvallisuus tulee korostumaan myös kohteen valinnassa. Siksi ne yritykset, jotka panostavat omassa markkinoinnissa houkuttelevien tuotteiden ja palveluiden lisäksi hygienia- ja turvallisuusseikoista kertomiseen, tulevat erottumaan edukseen — sijainnista huolimatta. 

Väljyys tulee olemaan valtti ja ihmispaljous riski. 

Kuva: Quba, Artur Kukov

Sputnik -koronarokote 

Helmikuun alun tilanteen mukaan Pietarissa on rokotettu koronaa vastaan noin 90 000 ihmistä. Päivittäin rokotetta annetaan 4 500 – 9000 asukkaalle. Se on epäilemättä vähän Pietarin kokoisen alueen kohdalla. Positiivista tässä on kuitenkin se, että koronaa vastaan suojataan päivä päivältä yhä enemmän pietarilaisia ja jossakin vaiheessa kriittinen 70% laumasuojan raja on ylitetty. 

Onko yrityksesi valmis Venäjän rajan avautumiseen ja venäläisturistien tuloon?  

Kilpailu venäläisturisteista tulee olemaan kova. Autolla liikkuvan venäläisen matkailijan näkökulmasta 2 – 3 tunnin ajomatka rajalta sisämaahan ei ole eikä tule olemaan este. Tässä vaiheessa ratkaisee se, kuinka houkuttelevaksi yrityksesi tarjous tai palvelu on rakennettu huomioiden mm. yllä mainitut koronan jälkeiset realiteetit. 

Ennen kampanjan käynnistämistä kannattaa varmistaa, että seuraavat asiat ovat kunnossa. 

1. Ovatko yrityksesi verkkosivut ajan tasalla? 

Pandemian alusta on mennyt reilusti aikaa ja todennäköisesti brändisi verkkosivut ovat päivittyneet siinä ajassa. Käy läpi yrityksesi venäjänkieliset sivut ja varmista että kaikki päätöksen teon kannalta tärkeät sisällöt ovat lokalisoitu venäjän kielelle. 

Panostaa erityisesti suojautumista ja turvatoimia käsittelevään sisältöön, jotta asiakkaille syntyisi heti selkeä kuva siitä, miten turvallisen asioinnin näkökulmasta välttämättömät käytännöt ovat ratkaistu.

2. Milloin olet viimeksi päivittänyt yrityksesi venäjänkielisiä some-kanavia?

Ovatko brändisi venäjänkieliset some-kanavat olleet tauolla? Nyt on sopiva hetki aloittaa taas niiden päivittäminen. Laadi sisältösuunnitelma ja kerro venäläisille asiakkaille omat kuulumiset. Inspiroivat kuva- ja videopäivitykset, uutuudet, palveluiden esittelyt, tarjoukset, ihmetystä herättävät tarinat ja faktat – kaikki käy.   

3. Ovatko Venäjä-markkinoinnin suunnitelmat kunnossa?

Osaatko jo sanoa, mitä markkinoinnissasi tapahtuu kun tieto Venäjän rajojen avautumisesta tulee julkisuuteen? Laadi yksityiskohtainen suunnitelma siitä, millä viesteillä ja missä kanavissa lähdet tavoittamaan venäjänkielisiä matkailijoita, miten erotut kilpailijoista, mille sivulle liikennettä ohjataan ja onko laskeutumissivu ajan tasalla ja konversio-optimoitu?  

Heräsikö kysymyksiä?

Haluatko tietää, miten tavoitat venäjänkielisiä silmäpareja ja varmistat, että brändisi huomioidaan jo matkan suunnitteluvaiheessa? Ota yhteyttä ja kerro tarpeesi. Asiantuntemuksemme taustalla on yli 15 vuoden kokemus Venäjä-markkinoinnissa sekä Suomen kokenein äidinkielellään venäjää puhuvaa tiimi.

Pääkuva: Quba Advertising, Artur Kukov

Nämäkin saattavat kiinnostaa

Näin suunnittelet vaikuttavan esityksen etäpalaveriin

Näin suunnittelet vaikuttavan esityksen etäpalaveriin

Korona ja sitä seurannut siirtyminen etätöihin on muuttanut pysyvästi monia työtapojamme. Uudessa ympäristössä vanhat ja tutut työkalut ovat vaatineet uudelleen tarkastelua. Esimerkkinä tästä presentaation esittäminen etäpalaverissa, jossa fokuksen pitäminen asiassa ja huomion esityksessä on muuttunut entistäkin haastavammaksi.

read more
Miltä brändisi näyttäisi kiinaksi?

Miltä brändisi näyttäisi kiinaksi?

Etabloituminen Kiinan markkinoille on tunnetusti oma lukunsa ja vaatii tekijöiltä kärsivällisyyttä, avarakatseisuutta ja ennen kaikkea innostusta uusien asioiden oppimiseen. Tässä jutussa käymme läpi, mitä kaikkea kannattaa ottaa huomioon, kun lokalisoit brändiä Kiinan kieli- ja kulttuuriympäristöön.

read more