17.02.20

Markkinointi Venäjällä: tavoita venäläiset matkailijat tehokkaasti Suomesta käsin

Posted by Artur Kukov

Tavoitteletko venäläisiä loma- ja ostosmatkailijoita? Listasimme seitsemän vinkkiä, joiden avulla saat yrityksesi Venäjän markkinoinnin oikeille raiteille ja tavoitat uusia asiakkaita tehokkaasti. 

Laskusuhdanteesta huolimatta venäläiset ovat edelleen suurin yksittäinen matkailijaryhmä Suomessa. Vuonna 2019 Suomen majoitusliikkeissä rekisteröitiin 814 000 venäläisten yöpymistä, mikä on 25% enemmän kuin toisella sijalla olevilla saksalaisilla. Viime vuonna Suomi on myöntänyt 790 000 Schengen-viisumia, siis 18% enemmän kuin vuonna 2018. 

Suhteessa muihin matkailijaryhmiin venäläiset käyttävät eniten rahaa. Vuosi takaperin Venäjän asettamat tuontirajoitukset eivät hiljentäneet Suomen vilkkaimpia raja-asemia. Päinvastoin. Venäläisten ostosmatkailijoiden määrä kääntyi jyrkkään kasvuun

Venäjän markkinointi ei ole rakettitiedettä vaikkakin vaatii kieli- ja kulttuuriosaamista sekä oikeiden markkinointikanavien tuntemista. Jutussamme listattujen toimenpiteiden avulla luot vahvan perustan ja tavoitat venäläisiä asiakkaita kustannustehokkaasti ympäri vuoden.  

Kuinka aloittaa markkinointi Venäjällä?  

  1. Lokalisoi yrityksesi verkkosivu venäjäksi 
  2. Integroi venäläisten käyttämät maksuvälineet 
  3. Hakukonemainonta käyttöön 
  4. Hyödynnä retargeting -työkalut 
  5. Vaikuta sosiaalisissa medioissa 
  6. Aktivoi Tripadvisor ja Booking.com
  7. Panosta venäjänkieliseen asiakaspalveluun 

1. Lokalisoi yrityksesi verkkosivu venäjäksi 

Jos yrityksesi verkkosivut eivät ole lokalisoitu venäjäksi, todennäköisyys saada venäläiset asiakkaat kiinnostumaan palveluistasi tai toteuttamaan sivustolla halutut toimenpiteet (varaukset, yhteydenotot, ostokset) on dramaattisen pieni. Sivusto, jolla ei ole venäjänkielistä sisältöä ei luonnollisesti löydy myöskään venäjänkielisillä hauilla hakukoneista.

Lokalisoitu verkkosivu puolestaan pienentää välitöntä poistumista, kasvattaa sivuston viipymää ja mikä tärkeintä — puhuttelee potentiaalisia asiakkaita heitä houkuttelevalla tavalla ja lisää konversiota.

Sama pätee muihin markkinointi- ja POS-materiaaleihin*, kuten esitteet, flyerit, tarjousnostot, ruokalistat, bannerit ja opastukset. 

2. Integroi venäläisten käyttämät maksuvälineet 

Varmista, että yrityksesi varausjärjestelmä/verkkokauppa toimii venäjän kielellä ja asiakkailla on mahdollisuus maksaa ostoksensa/varauksensa suoraan verkossa. Kun palvelu on maksettu etukäteen, todennäköisyys ns. no-showlle on pienempi.

Erään tutkimuksen mukaan 87% englantia heikosti osaavista verkkokäyttäjistä eivät ostaisi mitään sellaiselta sivulta, jonka ainoa kieli on englanti. Mikä todennäköisyys on sille, että palveluita ostettaisiin sivulta, jonka ainoa kieli on suomi? 

Venäläiset käyttävät verkko-ostoksiinsa yleisimpiä luottokortteja, kuten Visa, Master Card ja American Express sekä Venäjällä suosittuja maksujärjestelmiä. Tärkeimmät niistä ovat Yandex.Money, PayPal ja Qiwi

Venäjän markkinointi
Kuva: Unsplash, Karlis Remainis

3. Hakukonemainonta käyttöön 

Pietarin kokoisella markkinalla (5,3 milj. asukasta) on hyvin vaikea tavoittaa oikeita asiakkaita panostamalla perinteisiin medioihin. Ainakin silloin, kun käytössä on rajallinen budjetti.

Kun miettii asiaa kustannustehokkuuden näkökulmasta, tarjoavat hakukoneet Google ja sen venäläinen vastine Yandex oivan ratkaisun haluttujen kohderyhmien tavoittamiseksi — juuri silloin, kun asiakkaat etsivät yrityksesi kaltaisia toimijoita suunnitellessaan matkaa Suomeen

Suosittelemme Googlen ja Yandexin rinnakkaiskäyttöä — näin saat hakusanakampanjallesi mahdollisimman laajan peiton. Hakukonemainonnan avulla luot brändillesi tasaista näkyvyyttä ympäri vuoden, jota voi esim. venäläisten lomasesonkeina täydentää muilla taktisilla toimenpiteillä.    

4. Hyödynnä retargeting -työkalut 

Vkontakten ja Yandexin työkalupakista löytyy Facebookin ja Googlen tavoin uudelleenmarkkinointia mahdollistavia työkaluja. Suosittelemme palveluiden pikseleiden ja seurantakoodien lisäämistä verkkosivustollesi. Niiden avulla tavoitat sivuilla käyneet ihmiset myöhemmin mainosbannereiden tai videoiden muodossa ja kohdistat heille entistä tarkempia ja personoituja viestejä.

Markkinointi Venäjällä
Moskova, kuva: Alexander Popov, Unsplash.com

5. Vaikuta sosiaalisissa mediossa

Venäjällä on tusinan verran puhtaasti venäläisiä some-palveluita, joista kuuluisin ja myös suosituin on Vkontakte. Vk.comin lisäksi venäläisten laajassa käytössä ovat YouTube, Instagram ja Facebook. Niitä ei kannata missään tapauksessa jättää markkinointisuunnitelman ulkopuolelle. Päinvastoin, mitä laajemmin hyödynnät eri alustojen tarjoamia vaikuttamismahdollisuuksia, sitä paremman kattavuuden saat aikaiseksi.  

Jos budjetti on rajallinen, kannattaa aloittaa esim. Vkontakten ja Facebookin rinnakkaisesta ylläpidosta. Toimimalla näin optimoit sisällötuotannon kuluja sekä saat suhteessa isomman kattavuuden hyödyntämällä samoja aineistoja. 

Laadukas ja merkityksellinen sisältö ratkaisee. Pommittaminen jatkuvilla postauksilla ei ole järkevä vähintääkin kahdesta syystä: 1) tällainen lähestymistapa ei hyödyntää eikä sido asiakasta, 2) joudut joka tapauksessa käyttämään rahallisia panostuksia postausten edistämiseen, koska niin Facebookin kuin Vkontakten algoritmit ovat säädetty niin, että vain 3 — 5% seuraajien joukosta näkevät sisältöjä orgaanisesti. 

6. Aktivoi Tripadvisor ja Booking.com

Tripadvisor ja Booking.com ovat alustoja, jossa venäläiset jakavat ahkerasti kokemuksia matkakohteista. Jos et ole perustanut yrityksesi kohdesivua Tripadvisoriin, se ei todellakaan tarkoita, ettei sitä olisi perustanut joku muu, esim. yrityksesi palveluiden käyttäjä. Kun huomaat, että yrityksesi tiedot on jo lisätty palveluun, voit ottaa sen helposti haltuun ilmoittamalla siitä Tripadvisorille.  

7. Panosta venäjänkieliseen asiakaspalveluun

Venäjänkielinen palvelu yhdistettynä hyvään asiakaskokemukseen lisää tyytyväisiä ja sitoutuneita asiakkaita. Venäläiset ovat laatutietoisia ja osaavat arvostaa hyvää palvelua. Jos kokonaisuus pelaa hyvin, sana leviää ja saat uusia asiakkaita suositusten kautta.  

Suunnittelee työvuorolistat niin, että venäläisten vilkkaimpina sesonkeina paikalla on venäjää osaavaa henkilökuntaa. Jos yritykselläsi ei ole venäjänkielisiä resursseja, yksi toimiva ratkaisu voisi olla venäläisten opiskelijoiden palkkaaminen. Sopivia kandidaatteja voisi esim. löytyä paikkakuntasi matkailualan / markkinoinnin oppilaitoksista. 

Markkinointia Venäjällä yli 15 vuoden kokemuksella

Haluatko ammattilaisen näkemystä yrityksesi markkinoinnista Venäjällä? Kerro meille lähtötilanteesi ja tavoitteesi, niin teemme ilmaisen toimenpidesuunnitelman.

Pääkuva: Alexander Popov via Unsplash

*POS – Point of Sales

Nämäkin saattavat kiinnostaa

Miltä brändisi näyttäisi kiinaksi?

Miltä brändisi näyttäisi kiinaksi?

Etabloituminen Kiinan markkinoille on tunnetusti oma lukunsa ja vaatii tekijöiltä kärsivällisyyttä, avarakatseisuutta ja ennen kaikkea innostusta uusien asioiden oppimiseen. Tässä jutussa käymme läpi, mitä kaikkea kannattaa ottaa huomioon, kun lokalisoit brändiä Kiinan kieli- ja kulttuuriympäristöön.

read more
Entäs mahdollisuudet?

Entäs mahdollisuudet?

Kiinalainen kriisiä tarkoittava sana (危機) koostuu kahdesta merkistä, joista toinen tarkoittaa ’vaaraa’ ja toinen ’mahdollisuutta’. Vaarat ovat kaikkien tiedossa. Nyt puhutaan mahdollisuuksista.

read more