07.01.20

Markkinoinnin trendit vuonna 2020

Posted by Artur Kukov

Shopping-postaukset, interaktiiviset sisällöt, lisätty todellisuus, Googlen Zero Position ja personointi — tässä ovat vuoden 2020 markkinoinnnin kasvaavat trendit. 

Näkyvimmät vuoden 2020 markkinoinnin trendit liittyvät luonnollisesti digitaalisuuteen. Merkityksellisen, aktivoivan ja personoidun sisällön rooli korostuu niin tulevana vuonna kuin jatkossakin. 

Instagram Shopping

Instagram Shopping -ostotoiminnosta tulee arvioiden mukaan yksi vuoden 2020 kuumimmista digitaalisen markkinoinnin trendeistä. Uusi toiminto tarjoaa mahdollisuuden merkitä verkkokaupassasi myynnissä olevat tuotteet suoraan kuviin tai videoihin — samalla tavalla kun olisit tägännyt ihmisiä tai yhteisöjä. 

Yhteen kuvaan voit merkitä maksimissaan viisi tuotteetta, joiden tiedot tulevat näkyville kuvaa napsauttamalla. Shopattavat postaukset erottaa muista sisällöistä kuvan vasemmassa alalaidassa ostoskassia esittävän ikonin avulla. Klikkaamalla haluttua tuotetta siirryt automaattisesti tuotekortin sivulle, josta voit jatkaa suoraan verkkokauppaan.

Instagramin shopping postaukset
Photo: Georgia de Lotz, Unsplash.com

Varsinainen taika alkaa vasta silloin, kun Instagram lanseeraa päivityksen, jonka avulla ostoksia voi tehdä suoraan sovelluksessa. 

Interaktiivinen sisältö  

Mikä saa ihmiset viipymään sivulla, jakamaan sisältöjä, jättämään yhteystietonsa ja tekemään varauksia? Vastaus kysymykseen on interaktiivinen sisältö. Kun tutustuminen palveluihin ja tuotteisiin on viety hauskalle ja elämykselliselle tasolle, tulee asioinnista entistä viihtyisämpää. Ja vaikka interaktiivinen sisältö ei sisänsä ole mikään uusi juttu, tulee se olemaan trendi myös vuonna 2020. 

Erään tutkimuksen mukaan 91% verkossa liikkuvista potentiaalisista asiakkaista suosivat näyttäviä ja interaktiivisia ratkaisuja perinteisten sijaan. Kun tarjoat heille yllättävän tavan tehdä tavallisia asioita, muuttuu suhtautuminen yritystäsi kohtaan parempaan suuntaan.

Interaktiivinen sisalto
Photo: Aryan Dhiman

Mikä interaktiivinen sisältö sitten on? Aktivoivat kyselyt, visat ja pelit, jotka hauskalla tavalla määrittelevät asiakkaasi profiilin tai sen mieltymykset. Tai esimerkiksi valintaa helpottavat työkalut, joiden avulla valitset juuri sinulle sopivat tuotteet. Tai sitten pisteet ja bonukset, jotka kertyvät suoritetuista tehtävistä. Interaktiivinen sisältö on käytännössä mikä tahansa markkinoinnin muoto, jossa saat muodostettua vuorovaikutussuhteen asiakkaasi kanssa. 

Virtuaalinen ja lisätty todellisuus 

Viime vuosien aikana niin virtuaalisen (VR) kuin lisätyn todellisuuden (AR) alustojen suosio on kasvanut räjähdysmäisesti. Teknologioiden tarjoamat mahdollisuudet ovat laajasti hyödynnettävissä elämyksellisen markkinoinnin puolella.

Ja niitä ovatkin laajasti hyödyntäneet mm. Ikea ja Stockmann. Ikea Place -sovelluksen avulla voit esim. sovittaa liikkeen huonekaluja omaan asuntoosi. Stockmann puolestaan on rakentanut AR-teknologian avulla elämyksellisen jouluseikkailun, jonka areenana toimii Stockmannin tavaratalo Helsingin keskustassa. 

Lisätty todellisuus markkinointi
Photo: David Grandmougin, Unsplash.com

AR:n valtava suosio uhkaa jo nyt VR:n asemia. Eikä mikään ihme, sillä sen hyödyntäminen ei vaadi erillistä laitetta vaan vuorovaikutus tapahtuu älypuhelimen kautta. 

Google haun Zero Position 

Googlen ykkössija ei välttämättä enää ole päämäärä. Oletkin varmaan huomannut Googlen uuden toiminnon, joka sijoittaa hakutulosten kärkeen niin sanotut ”nopeat vastaukset”. Toimintoa tunnetaan myös nimellä Zero Position (0P). 

Googlen Zero Position tulokset
Photo: lalo Hernandez, Unsplash.com

Hyvä uutinen on se, että yritys voi päästä ”nollatuloksiin” myös huonommilta hakusijoilta, kunhan noudatat tiettyjä teknisiä lainalaisuuksia, jotka tekevät sisällöstä siihen sopivaan. 

Siis, onnistumisen näkökulmasta tarvitset hakua vastaavan sisällön sekä osaamista, joka ei liity niinkään koodaukseen vaan oikeaan tapaan jäsennellä sisällöllisiä kokonaisuuksia. 

Laadukkaat videosisällöt 

Laadukkaan videosisällöt jatkavat voittokulkuaan. Kahden viime vuoden aikana olemme todistaneet, kuinka nopeasti kasvavien YouTuben ja Instagramin rinnalle on noussut ennätystahdissa uusi tulokas TikTok. Mielenkiintoista on se, että alustan käyttäjistä 41% ovat 16 — 24 vuotiaita nuoria ihmisiä, joista 56% ovat miehiä ja 44% naisia. Tilanne muuttuu jännittäväksi, kun Likee kaltaiset uudet haastajat tulevat kasvattamaan suosiota mm. TikTokin käyttäjien keskuudessa.

Photo: Kushagra Kevat, Unsplash.com

Oman videosisällön lisäksi kannattaa ehdottomasti panostaa ostettuun näkyvyyteen, esim. vaikuttajayhteistyön muodossa. Oman kokemuksemme mukaan, hyvin suunniteltuna vaikuttajayhteistyö tuottaa erinomaisia tuloksia.

Personoidut markkinointiratkaisut

Personoitujen markkinointiratkaisujen merkitys korostuu vuonna 2020. Taustalla vaikuttaa mm.  digitaalisen massamarkkinoinnin kasvu, joka perustuu siihen, että mainostajat käyttävät yhä aktiivisemmin (ja geneerisemmin) digitaalisen markkinoinnin työkaluja. 

Photo: Austin Chan, Unsplash.com

Tilanteessa, jossa päivittäin kohtaat kymmeniä samantyyppisiä viestejä, ei ole vaikea erottua. Hyvin personoitu ja kohdennettu viesti uppoaa paremmin, kuin sabluunalla tehty ilmoitus tai uutiskirje. Ja toisaalta, epärelevantti ja huonosti tarpeitasi huomioiva kommunikaatio saa sinut blokkaamaan mainostajan tai lopettamaan uutiskirjeen tilauksen. Koska mikään ei ärsytä niin paljon, kuin pommittaminen geneerisillä markkinointiviesteillä. 

Personointi lähtee peripohjaisesta segmentoinnista ja olemassa olevan datan analysoinnista: mitä asiakkaasi tarvitsee ja miten voit ennakoida hänen tulevat tarpeet? Käyttämällä automatisoinnin työkaluja, kyselyjä ja aktivoivia sisältöjä voit selvittää, mitä asiakkaasi oikeasti haluavat ja kohdentaa jatkossa oikeat viestit heille. 

Pääkuva: Uriel Soberanes

Lähde: Forbes

Nämäkin saattavat kiinnostaa

Miltä brändisi näyttäisi kiinaksi?

Miltä brändisi näyttäisi kiinaksi?

Etabloituminen Kiinan markkinoille on tunnetusti oma lukunsa ja vaatii tekijöiltä kärsivällisyyttä, avarakatseisuutta ja ennen kaikkea innostusta uusien asioiden oppimiseen. Tässä jutussa käymme läpi, mitä kaikkea kannattaa ottaa huomioon, kun lokalisoit brändiä Kiinan kieli- ja kulttuuriympäristöön.

read more
Entäs mahdollisuudet?

Entäs mahdollisuudet?

Kiinalainen kriisiä tarkoittava sana (危機) koostuu kahdesta merkistä, joista toinen tarkoittaa ’vaaraa’ ja toinen ’mahdollisuutta’. Vaarat ovat kaikkien tiedossa. Nyt puhutaan mahdollisuuksista.

read more