17.03.20

Entäs mahdollisuudet?

Posted by Artur Kukov

Kiinalainen kriisiä tarkoittava sana (危機) koostuu kahdesta merkistä, joista toinen tarkoittaa ’vaaraa’ ja toinen ’mahdollisuutta’. Vaarat ovat kaikkien tiedossa. Nyt puhutaan mahdollisuuksista. 

Koronavirus vaikuttaa nyt jokaisen markkinointi-ihmisen arkeen: kampanjoita ja tilaisuuksia perutaan, taktisia toimenpiteitä siirretään myöhempään ja mainoskuluja karsitaan. 

Vallitseva poikkeustilanne on pakottanut ottamaan aikalisää juokseviin tehtäviin, mutta samalla se tarjoaa mahdollisuuden keskittyä asioihin, joihin ei tavallisesti ole ollut aikaa ja resursseja, kuten oman tekemisen kriittiseen tarkasteluun ja arviointiin, sekä ns. ”ei pakollisten” asioiden kuntoon laittoon.

Eli mitä voi tehdä nyt, kun kaikki ovat verkossa muutenkin?

Photo by Luke Stackpoole on Unsplash

1. Verkkosivujen päivitykset ja uudistukset

Nyt on oikea hetki tarkastella verkkosivusi kävijä-analytiikka ja miettiä sen pohjalta sivun parannuksia, toteuttaa suunnitellut laajennukset ja täydentää sisällöt. Kun elämä on jälleen palannut tutuille raiteille, yrityksesi valmius tavoittaa asiakkaita verkossa ja varmistaa onnistunut asiakaskokemus ovat aivan eri levelillä. 

2. Some- ja sisällöntuotanto

Kotona linnoittautuneet ihmiset tulevat kuluttamaan yhä enemmän aikaa ruutujen edessä. Valtaosa somessa jaettavasta sisällöstä liittyy seuraavien viikkojen aikana todennäköisesti koronavirukseen. Tässä tilanteessa hyvin suunnittelulle ja epävarmuudesta ajatukset pois vievälle sisällölle tulee olemaan kova kysyntä — oiva tilaisuus erottautua ja vahvistaa brändiisi liittyvät positiiviset mielikuvat. 

3. Hakukoneoptimointi

Hakukoneoptimointi joutuu muiden kiireiden keskellä tavallisesti tehtävälistan loppupäähän vaikka sen status olisikin punaisella. Seuraavina viikkoina ajasta ei pitäisi olla pulaa ja käytössä olevat työtunnit voi järkevästi käyttää oman verkkonäkyvyyden arviointiin, kilpailija- ja hakusana-analyyseihin sekä niistä saatuihin tuloksiin perustuvaan hakukoneoptimointiin. Ovathan yrityksesi sivun snippetit, alt- ja metasisällöt kondiksessa?

Ja jos jää aikaa…

4. Esityspohjat kuntoon 

Seuraavina viikkoina yhä useampi tekee työtä kotoa käsin. Kommunikointi siirtyy digitaaliseen ympäristöön, jossa palavereita ja neuvotteluja käydään Skype-puheluiden ja videokonferenssien muodossa. Tässä tilanteessa laadukkaasti toteutetun ja hurmaavan esityksen rooli korostuu entisestään. Miltä yrityksesi nykyinen Powerpoint -esitys näyttää? Lumoaako se yleisösi? 

5. Markkinointimateriaalien lokalisointi  

Kriisit tulevat ja menevät ja myös koronaviruksen aiheuttama kriisi loppuu aikoinaan. Nyt olisi sopiva hetki kaikessa rauhassa lokalisoida yrityksesi markkinoinnin materiaalit kohdemaiden kielille. Tämän työn joutuu tekemään joka tapauksessa, niin miksi ei tekisi nyt, kun siihen on riittävästi aikaa?

Yhdessä kestämme paremmin  

Seuraavat viikot ja pahimmassa tapauksessa kuukaudet tulevat olemaan vaikeita aikoja etenkin pienyrittäjille. Epävarmuuden tilassa monet isotkin yritykset ovat joutuneet laittamaan käynnissä olevat toimeksiannot tauolle. 

Hyvä uutinen on, että nyt markkinoilla on runsaasti ammattitaitoisia ja erittäin motivoituneita resursseja, joilla on aikaa paneutua haastavimpiinkin keisseihin. Tätä tilaisuutta kannattaa hyödyntää juuri nyt, koska a) saat investoinneille laadukasta vastinetta ja b) autat epävarmassa tilanteessa olevia freelancereita sekä pienyrittäjiä. 

Jos kaipaat vinkkejä tai apua, ota epäröimättä yhteyttä. Olemme tavoitettavissa normaalisti puhelimitse ja sähköpostitse

Pääkuva Sei Kakinoki on Unsplash

Nämäkin saattavat kiinnostaa

Miltä brändisi näyttäisi kiinaksi?

Miltä brändisi näyttäisi kiinaksi?

Etabloituminen Kiinan markkinoille on tunnetusti oma lukunsa ja vaatii tekijöiltä kärsivällisyyttä, avarakatseisuutta ja ennen kaikkea innostusta uusien asioiden oppimiseen. Tässä jutussa käymme läpi, mitä kaikkea kannattaa ottaa huomioon, kun lokalisoit brändiä Kiinan kieli- ja kulttuuriympäristöön.

read more