Kiina-
markkinointi

Kiina on valtavien mahdollisuuksien maa, jossa yritysten panostukset, kärsivällisyys ja periksi antamattomuus palkitaan pitkillä ja uskollisilla asiakassuhteilla ja menestyksellä.

Kiina on ollut maailman haukottelevin markkina-alue jo vuosikymmenien ajan. Yhtenä maailman suurimpana taloutena, sillä on nopeasti kasvava keskiluokka, joka on jatkuvasti avoin uusille kulutustavaroille, palveluille ja ylipäänsä trendeille. Kiinan isot markkinat herättävät myös isoja odotuksia. Monet ulkomaalaiset yritykset ovat yrittäneet Kiinan markkinoille, mutta ei kaikki ole siinä onnistuneet. Kiinassa on omat haasteet, jotka pitää tunnistaa ja huomioida riittävän ajoissa.

Sanotaan kaikki kiinaksilisointi

Kansainvälinen Kiina voi tuottaa harhakäsityksen, että myös englanninkielisellä viestinnällä voi pärjätä ja kokeilla alkuvaiheessa. Tässä on perua, kun puhutaan esim. Hong Kongista, mutta muualla Kiinassa tämän ajatuksen voi kokonaan unohtaa. Lokalisoitu markkinointimateriaali on välttämättömyys ja siihen liittyy paljon pieniä, mutta tärkeitä yksityiskohtia. Voi aloittaa ihan omasta tavaramerkistä, jonka lokalisointi on oma prosessinsa ja se pitää tehdä heti matkan alkutaipaleella. Lue lisää brändin lokalisoinnista Kiinaan tästä.

Määritellään some uusiksi

Kuten muualla maailmassa, myös Kiinassa some yhdistää ihmiset, mahdollistaa tiedon jakamisen ja muokkaa heidän mielipiteitä. Mutta verrattuna muuhun maailmaan, Kiinassa ei ole tuttuja Facebookia, Instagramia ja Twitteriä. Ne eivät yksinkertaisesti toimi Kiinan rajojen sisäpuolella. Sen sijaan Kiinassa on omat some-kanavat, josta suosituimpia ovat WeChat ja WeiBo. Maailman trendien mukaisesti videosisältöjen suosio on valtavassa kasvussa ja perinteisten sosiaalisten medioiden haastajiksi ovat nousseet DouYing (TikTok) ja YouKu. Sosiaalisen median käyttö, palveluiden kehittyneisyys ja monipuolisuus, ovat luoneet medioista erottumattoman osan kiinalaista yhteiskuntaa, jossa sosiaalisen median kautta voit hoitaa suurimman osan arjen toiminnoista.

Verkkokaupan luvattu maa

eBay and Amazon saavat toimia Kiinassa, mutta niillä on pieni osuus digitaalisesta kaupankäynnistä. Kiinan omilla myyntikanavilla Taobao:lla ja T-Mall:lla on käytännössä monopoli asema, etenkin kun huomioidaan että molemmat kauppa-alustat omistaa sama yhtiö, Alibaba. Online-shoppailu on muutenkin astetta kehittyneempi kuin esim. Euroopassa. Siihen on kaksi tärkeätä syytä, pakettien kuljetusten hinnat ovat yli 10 kertaa halvempia ja toimitukset nopeampia kuin Euroopassa. Tämän lisäksi Kiina otti aikaisin käyttöön sähköiset maksutavat, kuten AliPay:n and WeChat Pay:n, joista tuli nopeasti osa kiinalaista arkea.

Suunnistus medioiden valtameressä

On itsestään selvyys, että medioiden peiton puolesta painii Kiina omassa luokassa. Digitaalisaatiosta huolimatta, perinteisillä medioilla on vahva asema ja siksi myös kustannukset korkeita. Vastaavasti myös digitaalisten medioiden hinnat ovat korkeat, kun tavoitetaan laajempaa peittoa. Valintaa vaikeuttaa eri medioiden suuren määrän lisäksi niiden valtavat yleisömäärät, mitä etenkin suomalaina on vaikea käsittää. Kaikesta tästä huolimatta, mediat tarjoavat paljon eri mahdollisuuksia juuri viestin kohdentamiseen, joka mahdollistaa juuri yrityksen kannalta tärkeiden asiakasryhmien tavoittamisen.

Kyllä se neula sieltä löytyy

Isoissa vesissä on syytä pitää pää kylmänä ja tehdä asioita juuri niin perusteellista, kun suinkin mahdollista. Suhteuta toimenpiteet omien mahdollisuuksien mukaiselle, realistiselle tasolle. Todennäköisesti aikaisemmilla, pienemmillä markkinoilla on oma kohderyhmä määritelty paljon väljemmin, mutta kun yritys kohtaa suuruudeltaan yli 100-kertaisen markkinan, on kohderyhmän tarkempi, mikrotason määrittely paikallaan. Silloinkin puhutaan meidän mittakaavassamme suurista asiakasmääristä ja potentiaalista. Kilpailija ja markkina analyysien avulla löydetään juuri ne, yritykselle, sopivat markkinaraot, josta on helpompi ottaa ensiaskeleet ja aloittaa oman myyntikanavan rakentaminen.

Onko Kiinan markkinat mahdollisesti tähtäimessä tai ensimmäiset askeleet jo otettu? Voisimme aloittaa yhteydenotosta, katsotaan sitten yhdessä miten edetään.

Kysyttävää?
Lähetä viesti tai
jätä soittopyyntö